wegen

Stiekem wegen

Stiekem pak ik de weegschaal uit de kast in de badkamer en neem deze mee naar het washok, een kamer op de begane grond waar de wasmachine en wasdroger staan. Daar leg ik hem op de wasmachine, uit het zicht. Mocht de echtgenoot de weegschaal daar toch vinden, dan kan ik zeggen dat ik even de was wilde wegen om te kijken of die misschien op een half programma kan draaien. Een rare smoes, maar wel eentje die ik een keer kan gebruiken.

Ik doe dit stiekem omdat ik de vragen over mijn gewicht niet fijn vind. ‘Ben je nog op gewicht?’ is een vrij onschuldige vraag van een partner, maar wanneer ik te weinig weeg moet ik erover liegen en wanneer ik wat meer weeg vind ik het niet fijn om toe te geven. Ik krijg het liefst dus geen vragen over mijn gewicht, terwijl de interesse oprecht met mijn gezondheid te maken heeft. En wanneer ik te weinig weeg, ben ik bang dat ik commentaar krijg op mijn sporten, mijn eten en mijn algemene gedrag en daar kan ik dus slecht tegen.

Ik sta altijd eerder op dan mijn man en heb ‘s ochtends een vaste routine. Op zondagen volg ik ook mijn routine, maar dan zit er nog een stap bij. Ik pak de weegschaal en weeg mezelf. Meestal geeft dat reden tot vreugde omdat ik mijn gewicht stabiel weet te houden. Lees: omdat ik niet aangekomen ben. Het kan ook zo zijn dat ik wel zwaarder ben en dan baal ik. Ik ga dan meteen weer minderen en compenseren. Iets waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb.

Vanmorgen was het weegmoment een enorme domper voor mijn eetstoornis en een enorme boost voor de gezonde ik. Ik woog meer dan vorige week. Mijn eetstoornis vond dit verschrikkelijk, ik had namelijk helemaal niet zo veel meer gegeten deze week. Wel wat minder beweging gehad. Meestal heeft dat laatste geen effect op mijn gewicht. De eetstoornis hoopt maar dat het vocht is… Mijn gezonde ik was blij; eindelijk uit de gevarenzone, geen ondergewicht meer en een wat normalere BMI. Ik weet dat het BMI niet zaligmakend is en dat we allemaal anders zijn en dat het BMI-verhaal over gemiddelden gaat. Maar voor nu houd ik die schaal toch maar even aan.

Dus ja, meten is weten, maar soms is het niet fijn om het te weten. Tóch blijf ik het doen, want voor mij is het belangrijk dat ik een gezond gewicht heb en houd. Ik voel me daar namelijk fitter en beter bij. Nu moet het nog op een ontspannen manier en niet stiekem, zoals ik het nu doe. Een verbeterpunt voor mijn herstelproces!

Lees ook:

  • eat 2330850 960 720

    Honger: Trek. Zin in eten. Behoefte. Eetlust. Verlangen. Wikipedia heeft het over een biologisch signaal van je lijf dat er een glucosedaling in de lever is. Veel mensen denken niet over honger na. Ze voelen de behoefte, lopen naar de…

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik wil linken naar een blog van mijn eigen website:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site plaatst cookies. Als je doorgaat met je bezoek aan dsmmeisjes.nl ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie-voorkeur wijzigen

Hier kun je kiezen welke soort cookies je toestaat op deze site. Klik op 'opslaan' Om je keuze te maken.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.

Vergeet niet je pagina opnieuw te laden en je cookies uit je browser te verwijderen als je je voorkeur hebt veranderd.