Pispaal – Jan Hendrik

Jan Hendrik beschrijft in zijn autobiografische roman ‘Pispaal‘ op indringende en rauwe wijze hoe hij gepest werd tijdens zijn puberteit. Toch is er geen sprake van een aanklacht en is er ook veel ruimte voor humor in het verhaal. Jan is ondanks alles een echte puber, die tijdens een kampeeravontuur met de christelijke jeugdvereniging betrapt wordt met een fles likeur. In afwachting van zijn straf, had Jan vooral moeite met de belangstelling waar hij in stond.

Al vroeg in het verhaal wordt duidelijk dat de titel van het boek, zeer goed gekozen is. Het lijkt niet uit te maken waar Jan komt, overal hebben anderen het op hem voorzien. Het begint al op de basisschool, gaat verder op de middelbare school en ook in het dorp waar hij woont, is hij de pispaal. En dan is er ook het mysterie rondom zijn vader en opa. Waar komt toch die afstandelijkheid vandaan en waarom mag Jan nooit alleen met zijn opa de lammetjes voeren?

Hoewel het boek naar mijn idee makkelijk weglas, heb ik toch regelmatig even moeten slikken. Het ligt misschien deels aan mijn eigen gevoeligheid, maar naar mijn idee is er een in het boek een behoorlijk prominente plaats voor seks. Ik vraag me af of dit daadwerkelijk nodig is om het verhaal over te brengen, maar ik kan natuurlijk niets afdoen aan de beleving en ervaringen van de schrijver.

Desondanks vind ik het boek een aanrader voor iedereen die gepest is/wordt, omdat er ook een mooie en krachtige boodschap tussen de regels schuilt. En daarom kan ik niets anders dan concluderen dat Jan Hendrik meer dan geslaagd is in het overbrengen van zijn verhaal.

Kijk voor tips om om te gaan met psychische klachten ook eens op psyche.tips

lees meer