het grote depri doe-boek

Het Grote Depri Doe-Boek – Marieke de Goeij

Er zijn veel dingen die ik wél kan, maar ook een paar dingen die ik niet (zo goed) kan. Ik kan bijvoorbeeld niet zo goed tekenen. Ik mis de verfijnde hand en bovenal mis ik het geduld. Daarnaast ben ik visueel ook niet zo sterk. Weer iets met geduld, vrees ik, want zorgen dat iets er écht mooi uitziet, kost tijd en gepriegel.

Als ik iets níet goed kan, ben ik des te meer onder de indruk als iemand het wel kan. Ik werd dus ook helemaal excited van het Grote Depri Doe-Boek van illustrator Marieke de Goeij. Dit boek is van A tot Z handgetekend, inclusief de teksten. Marieke tekende het doe-boek in eerste instantie voor zichzelf. Ze had had last van periodes vol van angst en zocht iets wat ze in de tussentijd thuis op de bank kon doen. Ze creëerde dit doe-boek, vol tips, oefeningen en verhalen die haar zelf hebben geholpen.

Iets wat vaak niet meer lukt tijdens een periode van psychische klachten, is lezen. Het doe-boek bevat daarom maar weinig tekst en vooral veel tekeningen en opdrachtjes die je kunt maken. Deze zijn simpel en fijn en heel makkelijk te doen vanonder je deken op de bank. Je mag zelfs in het boek schrijven en tekenen en ook zijn er bladzijdes om uit te knippen en aan de muur te hangen.

Als ik dit doe-boek zie, vind ik het bijna ‘jammer’ dat ik momenteel niet zo’n ‘bank-fase’ doormaak (het gaat momenteel best goed met mij), want ik denk dat ik in zo’n periode vol malaise echt veel had gehad in dit boek. Het zorgt ervoor dat je iets te doen hebt wat je een béétje afleidt van je nare gedachten gevoelens. Pluspunt daarbij is dat je meteen bezig bent met je herstel, op een leuke, lichte manier. Dit boek combineert een plezierige bezigheid met iets nuttigs en dat vind ik persoonlijk heel fijn. Is al helemáál fijn als je op de bank ligt te balen dat je ‘niks’ kan door je psychische klachten.

Het Grote Depri Doe-Boek loodst je door je opdrachten heen op een lieve, positieve manier. ‘Ik ga je helpen!’ fluistert het boek je toe. ‘Zo, dat was best veel hè? Je bent gevoelig voor prikkels, dus rust even uit. Je hoeft even niks.’ ‘Hoe was je dag?’ ‘Ga niet te snel, het is oké.’ ‘Je bent mijn held, dat je het elke dag weer doet, je bed uitkomt, doorzet, voor jezelf zorgt.’ ‘Samen kunnen we alles!’

Ik merk dat deze lieve teksten me ontroeren. Het is precies die lieve stem in je hoofd die je vaak mist als depressief bent of je op een andere manier psychisch niet goed voelt. Het is soms ook de stem die je mist in het dagelijks leven, als er onbegrip is in je omgeving. Hoe fijn is het om deze stem vanuit het boek te horen. Ik krijg er een brok van in mijn keel.

Eén ding is zeker: de komende tijd kun je me met een pen en het boek van Marieke onder een dekentje op de bank zien zitten. En niet omdat ik daar noodgedwongen zit door een psychische ziekte, nee, omdat ik ontzettend veel zin heb in wat quality time met dit prachtige boekje.