da's gek

Da’s gek – Danielle Braun

Het boek Da’s gek van corporate antropoloog Danielle Braun is een prachtig uitgegeven boek, met glanzende bladzijdes en lekker veel illustrerende foto’s. De omslag is mooi en kleurrijk. Er is een reliëfje. Voor wie tactiel gevoelig is zal dat misschien akelig aanvoelen. Of juist fijn.

In de inleiding wordt vooral uitgelegd wat antropologie is en waar antropologen naar kijken. Zo word je duidelijk dat veel van wat wij normaal of gek vinden, volledig ligt aan de context. Het is in onze cultuur bijvoorbeeld normaal om ’s avonds een glas wijn te drinken bij een etentje, maar datzelfde glas wijn is gek bij het ontbijt. Iedereen leeft in een tribe, en binnen je tribe gelden regels en afspraken. Dat schept orde en rust. In andere tribes gelden vaak heel andere gebruiken. Dat vinden wij gek, maar is voor hen normaal. De inleiding is uitgebreid en maakt wat ongeduldig. Het laatste verhaal in de inleiding is een dankwoord aan de tribe van de schrijfster zelf. Als je teveel popelt om verder te lezen, kun je deze ook prima voor het laatst bewaren.

In de daaropvolgende hoofdstukken neemt Danielle Braun je mee in twintig verschillende verhalen die heel interessant zijn én je laten nadenken. Dat nadenken noemt zij ‘doormijmeren’, waarbij ze je vragen stelt. De verhalen vragen daardoor tijd, het is geen boek om snel uit te lezen. Toch maakt iedere nieuwe titel heel nieuwsgierig, wat het doormijmeren soms wat lastig maakt.

Gek in de wereld, gek in organisaties, tot en met gek in de psychiatrie. Het zijn zeer indrukwekkende verhalen, over relaties en gender, over waarom je het als psychoot in Afrika ver kan schoppen, met heel logische verklaringen over waarom je je niet gezien kunt voelen in heel grote organisaties, etc. Voor de duidelijkheid: niet het hele boek gaat over geestelijke gezondheidszorg. Het is vele malen breder dan dat. Dit boek laat je meer met open mind om je heen kijken. Zoals Danielle zelf zegt: “Het maakt vertrouwd wat vreemd is en vreemd wat vertrouwd is.”

Danielle schrijft helder, in makkelijk te begrijpen taal en ze gebruikt goede illustrerende foto’s. Al had de foto van het slachthuis van mij niet zo gehoeven. Het verhaal daarover is echter fascinerend. Het enige jammere aan dit boek is dat de illustratie van The Genderbread Person en de bijbehorende legenda wel heel erg klein afgedrukt zijn, terwijl het een heel aardig plaatje is. Misschien dat dat in een heruitgave beter kan.

Maar echt, Da’s gek is een boek om te willen lezen! Mooi en interessant! Een aanrader voor iedereen die wil mijmeren over de wereld, het leven en zichzelf.