Ontwerp zonder titel

She refused to be defeated – in.search.of.light_

She refused to be defeated

She refused to be defeated

Ik ben niet zo’n lezer, maar ik werd wel blij toen ik dit boekje zag; een mooie kleine dichtbundel met korte stukjes. Een verzameling Engelstalige poëzie van een Nederlandse schrijfster, anoniem, de naam die op het boekje staat is een Instagram-gebruikersnaam.

In de inleiding schrijft zij iets over het ontstaan en haar doel met het boekje; zij schreef in donkere, eenzame tijden omdat ze er nog niet over durfde te praten, schrijven was een veilige manier om haar worstelingen te verwoorden. Zij hoopt met het boekje mensen te inspireren en anderen die worstelen de hoop te geven dat het beter kan worden. Het boekje is dan ook opgedeeld in twee hoofdstukken. De eerste gaat over de duisternis die ze zo heftig ervoer dat het uitzichtloos leek, met het tweede hoofdstuk schrijft ze dat ze niet dieper kon vallen, het niet erger meer kon en er een keerpunt kwam, de weg omhoog.

Onder elk gedichtje staan een paar woorden, ik vond het maar rare titels, tot ik besefte dat het geen titels waren. Ze heeft elk gedicht voorzien van een soort eigen commentaar, een toegevoegde boodschap. Zo lijkt ze zelfs aan de zwaardere teksten nog een hoopvolle boodschap mee te geven, zoals een boodschap dat ook de naarste gevoelens over gaan en je liefde verdient, geen pijn.

Ze schrijft over het ervaren van trauma, depressie, heftige emoties en hoe ze hier mee om ging. Wat hierin ook meegenomen wordt is haar gebrek aan een stabiele basis, vanuit thuis heeft ze niet de liefde gekregen die ze nodig had om zichzelf die liefde te gunnen of geven. Het zijn heftige onderwerpen en destructief gedrag is een thema dat een aantal keer voorbij komt. Zelf vond ik het echter niet heftig om te lezen omdat het maar korte gedichten zijn en er geen grafische details in staan. Wel een waarschuwing voor mensen die een misbruiktrauma hebben of nog erg gevoelig zijn voor automutilatie-triggers, ga bij jezelf na of het oké voor je is om over dit soort thema's te lezen of dat je dit misschien beter niet kunt doen.

Er is geen gebruik gemaakt van rijmschema’s. Zelf vond ik de gedichten waar wel rijm gebruikt is vaak wat geforceerd klinken, maar niet storend. Ik vind de variatie in het boekje leuk, ondanks dat het allemaal korte gedichten zijn, lijken ze toch allemaal anders. Het leest makkelijk wanneer je goed bent in Engels, maar je hoeft geen expert te zijn om het te kunnen begrijpen, er staan een paar grotere woorden in, die zijn te googelen, haha. De rest is denk ik heel goed te plaatsen in de context.

Ik heb vaak wat moeite met ervaringsverhalen die als een sprookje lijken te eindigen: “Ik ben genezen, alles is klaar, de rest van mijn leven is alleen nog maar gelukkig." (Even wat overdreven geformuleerd hoor) Het zijn allemaal losse gedichten, maar alles bij elkaar vormt het natuurlijk wel een verhaal. Het tweede hoofdstuk gaat voornamelijk over de worsteling naar boven, naar mijn idee realistisch geformuleerd, met vallen en opstaan. Op een van de laatste bladzijden staat er dat het done and over is. In de context van herstel kijk ik daar wat sceptisch naar, maar haar boodschap is duidelijk; ze schrijft over grote vooruitgang in haar proces, die vanuit een dieptepunt vaak niet denkbaar is, van hopen dat het beter wordt naar ervaren dat het beter wordt.

Een duidelijke uitdrukking van onduidelijke gevoelens, dat is het zeker. Ik kon er veel herkenning in vinden, dat vind ik echt een kracht in de schrijfstijl. Door de formulering en het gebruik van korte teksten denk ik dat het mensen die niet dezelfde ervaringen hebben ook een duidelijker beeld kan geven van de worsteling en duisternis die iemand kan ervaren in de eenzaamheid na heftige gebeurtenissen. Mijn favoriete stukje staat op de laatste pagina van het boekje. Benieuwd? Dan raad ik je zeker aan om het boekje te kopen!