pillendoos

Pillendoos – Cornelie Egelie-Sprenger

deeeeebabbbbc

Pillendoos

Published: 11/NaN/2017

ISBN: 9789492798008

Pillendoos gaat over de schrijfster Cornelie Egelie-Sprenger. Ze heeft sinds haar drieëntwintigste last van hevige depressies, manieën en psychoses. In het boek vertelt ze wat dit voor haar betekent, ze vertelt over de zoektocht die ze aflegt naar iets wat haar kan helpen. Ze probeert van alles. Ook in het alternatieve circuit, zoals reiki en familieopstellingen. Ze leert er steeds wel iets van, maar het helpt niet voldoende tegen de sombere buien die ze heeft. Uiteindelijk leert ze waar ze wel voldoende baat bij heeft. Dit zijn voornamelijk de medicijnen die ze krijgt van haar psychiater, maar zelf leert ze ook een heleboel om zo veel mogelijk in balans te kunnen blijven. De dingen die haar helpen beschrijft ze uitgebreid in haar boek in kleine hoofdstukken en opsommingen.

Bespreekbaar maken

Cornelie voelde zich wanhopig en plaatste voor het eerst een bericht op Facebook over hoe het echt met haar gaat. Dit voelde als een opluchting voor haar. De reacties van mensen waren lief en begripvol en ze kreeg zelfs openhartige berichtjes terug van mensen die zich aangemoedigd voelden ook hun verhaal te doen. Tussen één van de berichtjes stond een bericht dat haar leven voorgoed veranderd heeft. “Ben je niet manisch depressief?” stond er. Cornelie voelde aan alles dat deze vrouw gelijk had.

Sinds haar openheid op Facebook en alles wat ze daarvoor terugkreeg is Cornelie een voorstander van ‘delen is helen’. Ze probeert zo open mogelijk te zijn over haar verhaal. Zo zet ze zich in als ambassadeur voor Samen Sterk Zonder Stigma en werkt ze met veel plezier mee aan het Depressiegala. Ook geeft ze regelmatig lezingen over haar ziekte.

Schrijfstijl

Cornelie weet over een zwaar onderwerp luchtig en met veel humor te schrijven. Het boek is gemakkelijk te lezen, omdat het opgedeeld is in kleine hoofdstukken van vaak niet meer dan één of twee bladzijdes.

Voor wie is dit boek interessant?

Het boek Pillendoos zou ik aanraden aan iedereen die ook te maken heeft met een bipolaire stoornis. Het boek staat boordevol met handige tips en lijstjes die Cornelie helpen om zo veel mogelijk in balans te blijven en niet door te schieten naar de ene kant (depressie) of de andere kant (manie). Ook schrijft ze over wat haar helpt als ze tóch is doorgeschoten, omdat dit natuurlijk niet altijd te vermijden is. Ik denk dat het boek ook interessant is voor mensen die meer over manische depressie te weten willen komen. Ook mensen die te maken hebben met andere psychische klachten kunnen veel leren van het boek van Cornelie.