Ontwerp zonder titel

Kleinzeer – Nadia de Vries

Kleinzeer

Kleinzeer

Het boek 'Kleinzeer' gaat over Nadia die op jonge leeftijd wordt geconfronteerd met de dood. Ze blijkt namelijk ongeneeslijk ziek te zijn, maar wordt uiteindelijk toch genezen verklaard. Nu denk je: dat is toch fantastisch?! Maar voor Nadia is dit eigenlijk een grote mindfuck. Ze was al klaar om te sterven, ze wist wat haar te wachten stond. Hoe moet ze nu verder leven? In het boek gaat het over een persoonlijke zoektocht naar identiteit en het verkennen van de samenleving. Hoe pas jij er in en hoe gaat de samenleving om met zwakkeren?

'Kleinzeer' begon naar mijn mening met een redelijk negatieve insteek, maar ik vond het steeds beter worden. Niet omdat het na een aantal bladzijdes een luchtig boek werd, nee, dat niet. Maar ik denk dat ik wende aan de schrijfstijl. Het is namelijk best wel poëtisch geschreven en dit ben ik niet gewend. Toen ik eenmaal ik het boek zat vond ik het erg fijn en het is ook echt een boek met inhoud.

Nadia geneest, zonder dat ze dit eigenlijk wilde. Maar haar leven blijft een rollercoaster; wie is ze zonder ziek te zijn? Ze belandt in een zware depressie en heeft zelfmoordneigingen, dit blijkt een gevolg te zijn van een persoonlijkheidsstoornis. Dit is ook een ziekte, alleen onzichtbaar. Nadia stelt zichzelf daarom ook de vraag waarom lichamelijke ziektes serieuzer worden genomen dan ziektes in je hoofd. Terwijl je ook dan echt ziek kunt zijn. De frustratie rondom dit vraagstuk merk je tijdens het lezen. Heel knap om het zo over te brengen dat je als lezer het ook echt begrijpt. Ik hoop dat dit boek bijdraagt aan meer begrip voor psychische ziektes.

Ik vond het boek herkenbaar, ook al heb ik een lichamelijke ziekte en geen psychische. Nadia vertelt namelijk ook dat je kwetsbaar opstellen lastig is en niet altijd even eerlijk. Als je vertelt wat er door je hoofd heen gaat en wat je moeilijk vindt, kunnen mensen je buitensluiten of kwetsen. Nog een belangrijk punt wat de schrijfster aanhaalt, is dat grenzen aangeven niet een teken van zwakte is. En gelijk heeft ze!