Een leeg kasteel Laura dijksma hurt

Een leeg kasteel – Laura Dijksman Hurt

Een leeg kasteel

Een leeg kasteel

ISBN: 9789077024584

Ik kwam het boek 'Een leeg kasteel' tegen nadat ik online op zoek was gegaan naar het begrip ‘splitsen’ en vond een citaat waarin beschreven werd hoe iemand met borderline gevoel en denken van elkaar kan scheiden.

“Zijn angst om de goedkeuring van zijn ouders te verliezen wordt uiteindelijk zo groot dat het kind kiest voor de enige mogelijkheid die hij ziet: hij stopt zijn eigen persoonlijkheid weg. Het Gevoel wordt door die stap losgekoppeld van het Verstand. Het worden twee aparte entiteiten.”

Laura Dijksman Hurt omschrijft in dit boek haar eigen lege kasteel. Ze kijkt terug op haar proces waarin ze haar borderline overwonnen heeft. Om de lezer mee te kunnen nemen in haar genezing zet ze allereerst symptomen en begrippen uiteen die helpen om te begrijpen wat borderline precies inhouden kan. De hoofdstukken zijn beknopt: Hechting, Leegte, Hoe borderline ontstaat, Woede, De gevolgen, Thuisbrengen van de symptomen, Mijn genezing en Handleiding voor naasten.

Herkenning maakt veel emoties los

Ik las 'Een leeg kasteel' in verschillende etappes. Sommige passages kwamen erg dichtbij, dan moest ik het boek echt even een aantal weken naast mij neerleggen. Voor een deel heeft dit denk ik te maken met mijn eigen bordeline persoonlijkheidsstructuur: gezien worden, of herkenning vinden, maakt veel emoties los. Vooral wanneer het over zulke persoonlijke zaken gaat als gevoelens van leegte, woede of (onbegrepen) symptomen. Gevoelige passages maakten mij ook enthousiast. Ja, dat heb ik ook! ZO VOELT HET! dacht ik dan. Dat het boek zo dichtbij persoonlijke ervaringen geschreven is is heel fijn omdat eruit naar voren komt hoe het voelt om met deze persoonlijkheidsstoornis te leven. Zo is het boek ook heel leesbaar voor naasten of kan het een hulp zijn in de communicatie over borderline.

Borderlineproblematiek is diepgeworteld

Laura Dijksman Hurt legt pakkend uit hoe de borderline persoonlijkheid ontstaan kan. Ze legt met medeleven de nadruk op de grootte en ernst van de zaken, hoe diepgeworteld de borderlineproblematiek is:

"Sta even stil bij die leeftijd: tweeënhalf jaar. Realiseer je hoe het leven voor dat kind [...] gevoeld moet hebben. Realiseer je de verschrikkelijke angst waarmee dat kind moest en moet leven. [...] Elke borderliner draagt die angst met zich mee, al voordat hij tweeënhalf jaar oud was, dag in dag uit, jaar in jaar uit, altijd. In plaats van een basisveiligheid heeft een borderliner basisangst."

In het boek vind ik veel van dit soort passages die concreet uitleggen waar gedrag vandaan komt of hoe iets voor ‘de borderliner’ voelt. Symptomen en gedrag van iemand met de borderline persoonlijkheidsstoornis worden door de omgeving vaak als schokkend ervaren. Laura Dijksman Hurt neemt je in dit boek steeds mee terug naar de kern van de pijn die dit gedrag veroorzaken kan. Zo ontstaat de mogelijkheid tot medeleven of erkenning.

Een stellige stem

'Een leeg kasteel' is stellig geschreven. Dit geeft soms het gevoel alsof er een eenduidig beeld bestaat over ‘de borderliner’ en zijn gedrag. Ik had daarom graag wat vaker een bronvermelding of theoretische onderbouwing gewild. Toch werkt diezelfde stelligheid juist ook bevestigend, want hoewel niet alles wetenschappelijk te onderbouwen is, is het heel fijn een stem te horen van iemand die een heel therapieproces doorlopen heeft.

Het boek geeft hoop

Een groot deel van het boek bestaat uit omschrijvingen van het therapeutisch proces: sessies, inzichten en aantekeningen van zowel Laura als de psychomotorische therapeute (Mirjam Sigling). Ikzelf volg geen psychomotorische therapie, maar kon zeer veel situaties herkennen. Het is mooi en krachtig om te lezen hoe hele kleine interventies of situaties zulke grote gevolgen kunnen hebben. De angst om jezelf echt te laten zien is voelbaar in de omschrijvingen. Als ik dan las hoe er stappen gezet worden, was ik niet alleen blij om de ontwikkelingen die Laura doormaakte, maar voelde ik ook mijzelf gesterkt. Zij heeft een pad bewandeld en heeft de borderline persoonlijkheidsproblematiek overwonnen. Dat geeft mij ook hoop.

'Een leeg kasteel' is een beknopt boek dat je beter laat begrijpen hoe een borderline persoonlijkheidsstoornis voelt, waar deze gevoelens vandaan kunnen komen en een persoonlijk verhaal over de therapie van de schrijfster. Geschikt voor iedereen die meer wil weten over hoe ‘een borderliner’ zich voelt. Ook geeft het herkenning aan mensen met borderline persoonlijkheidsstoornis.

Uitgeverij de Graaff