omslag hondenboek

Een hond helpt iedereen – Sandra Dekker

Een hond helpt iedereen

Een hond helpt iedereen

Published: 4/NaN/2017

ISBN: 9789491729836

Het is algemeen bekend dat een blindengeleidehond iemand kan helpen met een visuele beperking. Sandra Dekker laat in haar boek ‘Een hond helpt iedereen’ zien dat een hond zoveel meer mensen kan helpen. Voor mensen met diabetes, autisme of PTSS kan een hond het leven van zijn of haar baasje verbeteren. Sandra vertelt haar verhaal en deelt verhalen waarin andere mensen vertellen hoe zij gebaat zijn bij de hulp van een hond.

Ooit was Sandra was econoom, maar tien jaar geleden besloot ze het roer om te gooien. Ze werd kynologisch gedragstherapeut en hulphondencoach. Vanuit deze ervaringen schrijft ze ook het boek. Ze leidt nu onder andere hulphonden op en ze begeleidt mensen met lichamelijke en psychische beperkingen om hun eigen hulphond op te leiden. Dit alles combineert Dekker in haar boek 'Een hond helpt iedereen'. Dit is een heel mooi perspectief en geeft een goed en breed beeld voor de lezer.

Er is altijd een hond

Zelf ben ik opgegroeid in een huishouden waar altijd een hond aanwezig was. Wij noemen onze hond thuis ook een hulphond, aangezien eerst Bliss en nu Juup het hele gezin helpt. Een hond is er altijd, zonder oordelen en altijd blij om bij je te zijn. Mijn moeder heeft dit destijds goed gezien. Omdat ik veel optrek met Juup was ik erg benieuwd naar het boek, ik wilde graag meer leren! En dat heb ik zeker gedaan. Het boek legt uit welke soorten (hulp)honden er zijn, wat voor soort lichaamstaal een hond heeft en hoe je daar op kunt letten, bevat tips en tricks hoe je een hond kunt opvoeden, maar vertelt ook wat voor soort opleidingen er zijn voor een hulphond.

Goed voor iedereen

Dekker laat door middel van haar boek zien dat een hulphond niet alleen een hond is voor mensen die bijvoorbeeld niet kunnen zien. Honden zijn veel meer en kunnen iedereen helpen. Zolang je maar een band opbouwt met je hond door vertrouwen, dan pas weet een hond hoe hij/zij jou als baas kan helpen. Daarnaast is het ook letterlijk goed voor je gezondheid. Een hond zorgt voor structuur, duidelijkheid en beweging. Dat vindt een hond echt fijn en is voor jou als baas net zo goed. Het boek eindigt met ervaringsverhalen van baasjes en hoe hun honden hen helpen. Daaruit blijkt wel dat een hond goed is voor iedereen en iedereen helpt!

Ik raad dit boek aan iedereen aan die meer wil leren over wat een hond allemaal kan voor iemand met een zorgvraag. Daarnaast is het interessant als je aan het oriënteren bent op een (hulp)hond, maar ook als je al een hond hebt.