Leefstijlgids tegen somberheid Bjarne Timonen cover

De leefstijlgids tegen somberheid – Bjarne Timonen

De leefstijlgids tegen somberheid

Published: 2/15/2019

ISBN: 9789492798404

Wie mij persoonlijk kent of volgt via mijn blog Hou Het Luchtig weet dat ik positiviteit erg belangrijk vind en positief (leren) leven mijn motto is. Maar toch ben ik niet altijd positief, dat is niet realistisch. De laatste keer dat ik in een dipje terecht kwam was die langer en heftiger dan die ik normaal ervaar. Toen kwam ook het boek ‘De leefstijlgids tegen somberheid’ op mijn pad, geïntrigeerd door het onderwerp ben ik dit boek gaan lezen.

De ondertitel van het boek is: praktische wetenschap om uit je dal te komen. Ik was een beetje sceptisch, hoe kun je een ingewikkeld onderwerp zoals somberheid combineren met de wetenschap en er dan ook nog praktisch boek van maken? Na het lezen van het boek denk ik hier totaal anders over! Bjarne Timonen heeft een heel erg praktisch boek geschreven om uit je dal te komen. Er staan talloze oefeningen en tools in per onderwerp die zelf op een laagdrempelige manier meteen kunt toepassen.

Goede opbouw

Het fijnste aan dit boek vind ik dan ook de opbouw. Bij elk onderwerp wordt er eerst gekeken naar de wetenschap, door uitleg en voorbeelden te bespreken, hier deelt Bjarne ook zijn eigen ervaringen als psycholoog en als iemand die zelf een depressie heeft gehad. Daarna wordt er gekeken hoe een onderwerp invloed heeft op je gemoedstoestand en hoe je dit zelf aan kunt pakken.

Leefstijlverandering

“Er is toenemend wetenschappelijk bewijs dat leefstijlveranderingen milde depressieve klachten kunnen tegengaan of zelfs kunnen voorkomen”, staat op de flap (achterkant) van het boek. De onderwerpen die de schrijver bespreekt zijn dan zaken die je in het dagelijks leven kunt aanpassen om zo je een levensstijl te veranderen, met als doel de somberheid tegen te gaan. Denk hier o.a. aan:

• slaap
  • eten
  • natuur
  • stress
  • rituelen
  • bewegen
  • drinken

Bij elke onderwerp geeft hij tools en oefeningen, zoals hoe meditatie help en een oefening om dat te doen, hoe je ritualen kunt veranderen, hoe je beter kunt slapen, wat het met je lichaam doet als je vaker naar buiten gaat of als je meer natuurlijke producten in je huis zet en wat eten met je doet en op welke voedingsstoffen je lichaam goed of slecht of reageert. Dit alles is ook weer wetenschappelijk onderbouwd.

Aanrader?

Ik vond het een super fijn boek om te lezen, dat had ik eigenlijk niet verwacht, aangezien het gaat over (milde) depressie. Maar het is letterlijk een leefstijlgids die uitleg geeft om je beter te laten begrijpen wat je lichaam doet en praktische tools biedt voor een leefstijlveranderingen. Dus, het is zeker niet alleen interessant als je een dipje of (milde) depressie zit om te lezen, maar ook wanneer je wilt weten wat je allemaal kunt doen in je dagelijks leven om somberheid tegen te gaan.