recensie nina blom

Je bent een verschrikkelijk kind

Het boek Je bent een verschrikkelijk kind vertelt het verhaal over het Münchhausen by Proxy-syndroom. En dat behoeft waarschijnlijk enige toelichting.

Münchhausen by Proxy; een ernstige vorm van kindermishandeling

Het syndroom is een ernstige vorm van kindermishandeling waarbij een ouder (vaak de moeder) de ziekelijke behoefte heeft om aandacht van artsen en hulpverleners te krijgen. Ze zoekt zeer regelmatig intensieve medische hulp, dit doet ze door allerlei ziektefeiten te vertellen over haar kind die niet kloppen. Dit terwijl ze zelf degene is die het kind bewust ziek maakt, onder andere door het toedienen van medicijnen of het aanbrengen van verwondingen. Ook wordt het kind gemanipuleerd om klachten te faken en opgelegde uitspraken te doen.

Slachtoffer van je eigen moeder

De schrijfster van het boek Je bent een verschrikkelijk kind, Nina Blom (pseudoniem), is zelf slachtoffer. Haar moeder maakte haar ziek. In het boek neemt ze je als lezer mee in het verloop van dit vreselijke verhaal. Je kunt je bijna niet voorstellen dat dit allemaal echt gebeurd is, zo wreed zijn de voorbeelden van de dingen die haar moeder doet om haar ziek te maken.

De schrijfster, die van 0 tot 14 jaar maar liefst 16 keer opgenomen is geweest, heeft haar medische dossiers opgevraagd en deze als leidraad gebruikt bij het vertellen van haar verhaal. Ze vindt aantekeningen terug van alle onderzoeken die ze heeft ondergaan en deze helpen haar de chronologie terug te vinden.

Ze weet het op een boeiende manier te vertellen en ik lees het boek in hele korte tijd uit, misschien wel omdat ik hoop op een sprookjesachtig goed einde.

De schrijfster geeft  heel inzichtelijk uitleg hoe ze als kind meegezogen werd in de strijd van haar moeder, en waardoor het dus ook niet herkend werd door de volwassenen om haar heen. Ik zie voor me hoe eenzaam ze als kind geweest moet zijn, met al die volwassenen die meegingen in de wanen van haar moeder. Niemand kwam in actie om Nina en haar zus te redden. Dat het probleem niet ophoudt wanneer Münchhausen by Proxy herkend wordt, moge duidelijk zijn.

Het belang van het herkennen van Münchhausen by proxy in de praktijk

Ook het leven dat ze daarna leidt en de zoektocht naar haar ware identiteit maken indruk. Wat een zoektocht is het, maar wat een kracht heeft deze vrouw om echt iets van haar leven te willen maken! Ik vind Je bent een verschrikkelijk kind een indrukwekkend boek, het zou goed zijn als leerkrachten, fysiotherapeuten, huisartsen, (GGD-) verpleegkundigen, kinderartsen etc. het zouden lezen, zodat ze zien en snappen hoe deze stoornis er in praktijk uitziet. Het geraffineerde gedrag van deze moeder maakt, juist door de gedetailleerde beschrijving van de schrijfster, veel duidelijk.

Nina Blom heeft nu een krachtige doel, ze zegt daarover:

Het is mijn missie geworden om lotgenoten, andere slachtoffers van Münchhausen by Proxy, erkenning en herkenning te geven, én om hulpverleners te leren de signalen te herkennen.

Dat snap ik en ik herken een soortgelijke behoefte na het lezen van het boek. Dat het kan gebeuren dat een ouder haar kind zo mishandelt is al vreselijk, maar dat het dan door de omgeving niet wordt opgemerkt maar het nog zoveel schrijnender. Lezen dus dit boek!

Je bent een verschrikkelijk kind is het hartverscheurende, autobiografische verhaal van Nina Blom die veertien jaar lang ziek is gemaakt door haar moeder en slachtoffer was van het Münchhausen by Proxy-syndroom.