planning

Mijn planning houdt me op de been

Op de dag dat alle scholen voor drie weken dichtgingen, bleef ik thuis. Niet omdat ik niet naar school kon, daar waren de eerste dagen nog voldoende dingen te doen en te regelen, maar omdat ik moest toegeven dat ik de energie niet meer kon opbrengen. Het was op, het was klaar, ik werd misselijk bij het idee dat ik van alles moest doen, sliep al weken heel slecht, kon me niet meer concentreren op mijn werk, las geen boeken meer, was kribbig en snel van slag.

En dan ben je ineens de hele dag thuis en hoef je niet zoveel meer. Toch heb ik behoefte aan een vaste dagindeling. Ik sta elke dag op dezelfde tijd op, eet mijn ontbijt en ben daarna vanaf 9 uur klaar voor de rest van de dag.

Omdat de sportschool vanwege de coronacrisis gesloten is, moest ik iets anders bedenken om in beweging te blijven. Omdat fietsen met mijn onlangs geopereerde arm nog lastig is, heb ik tot nu toe iedere dag gewandeld. Stevig de pas erin en niet slenteren. Minimaal een uur, maar meestal langer. Gelukkig is het al dagen schitterend weer, koud maar met een zonnetje en dat maakt het wandelen ook een aangename bezigheid.

Morgen ga ik voor het eerst een wat langere rit op de fiets maken. Vorige maand heb ik een nieuwe fiets gekocht, maar ik heb daar nog nauwelijks op gefietst. De weersomstandigheden lijken morgen gunstig; niet te veel wind, weer een lekkere zonnetje. Ideaal fietsweer en ook iets waar ik in mijn eentje geen moeite mee heb. Kan ik mijn eigen route en tempo bepalen.

Na het ontbijt ga ik meestal meteen op pad. Na mijn ochtendwandeling of fietstocht drink ik thuis koffie. Dan blog ik, puzzel ik, of ga ik iets huishoudelijks doen. Zo heb ik vorige week de linnenkast met al onze kleding, linnengoed en handdoeken schoongemaakt en opgeruimd.

Mijn lunch eet ik ook iedere dag op hetzelfde tijdstip. Daarna doe ik nog een klusje, of een boodschap of iets anders waar ik dan zin in heb. Niet te veel moeten in ieder geval! Rond half vier ga ik douchen en daarna doe ik een halfuurtje yoga. Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, maar ga met de laptop en YouTube-instructies van Yoga With Adriene op mijn manier aan de slag. En ik vind het leuk!

Daarna is het tijd voor een kop thee en de digitale krant. Pas daarna vind ik het oké om ook televisie te gaan kijken. Normaal gesproken keek ik ‘mijn’ programma’s op de hometrainer op de sportschool, nu doe ik dat thuis. Om half zes ga ik wat aan het eten doen en om zeven uur gaan we aan tafel. Net als altijd! Ook de rest van de avond verloopt zoals we dat gewend zijn; we kijken samen het journaal, eten wat fruit en yoghurt, en gaan ons daarna klaarmaken voor de nacht.

Ik merk dat ik veel baat heb bij een vaste routine en planning. Wanneer ik ‘s ochtends wakker word, zie ik de dag somber in. Wanneer ik ben opgestaan en begin met de dingen te doen die ik gewend ben, valt de somberheid langzaam van me af. Die zware deken wordt in de loop van de ochtend steeds lichter en is aan het eind van de middag verdwenen.

Helaas ga ik wel een beetje opzien tegen de nachten, omdat ik weet dat ik ‘s ochtends weer met dat sombere gevoel en het gepieker wakker word. Maar daar hoop ik met de therapie en voldoende rust ook weer vanaf te komen. Dat zal niet van de ene op de andere dag over zijn, maar ik heb goede hoop. Ik slaap nu al af en toe beter en word niet meer iedere ochtend heel vroeg wakker.

Mijn routine en planning houden mij nu op de been, daar zit soms ‘moeten’ bij, maar ik ben bang dat ik zonder dat ‘moeten’ helemaal de draad kwijtraak en nog verder wegzak in somberheid en moedeloosheid. Of dat wijsheid is weet ik niet, maar voor nu voelt het voor mij goed.

Lees ook:

Mondkapjes

Als je toch een mondkapje op moet in het OV… dan maar een leuke.

mondkapje triggerwarning

2 reacties

  1. Ik vind het heel knap, dat je voor jezelf die planning er zo in kunt houden. En of dat dan moeten is? Volgens mij is het ook gewoon heel goed voor je, op dit moment en dat is waar het uiteindelijk om draait.
    Lees een van mijn persoonlijke blogs: Kun je dat snappen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik wil linken naar een blog van mijn eigen website:

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.