Table of Contents

Kijk voor tips om om te gaan met psychische klachten ook eens op psyche.tips

Wat is zelfdestructie (zelfbeschadigend / zelfvernietigend gedrag)

Zelfdestructief gedrag is een copingsmechanisme dat veel voorkomt bij onveilige hechting. Veel mensen met een Cluster-B-persoonlijkheid (borderline, narcisme, theatrale persoonlijkheidsstoornis) hebben last van (zelf)destructief gedrag. Ook zie je vaak dat mensen met een dwangstoornis eerder zelfdestructief gedrag vertonen. Zelfdestructief gedrag is echter lang niet altijd te koppelen aan een psychische stoornis.

Voorbeelden van (zelf)destructief gedrag

  1. Zelfdestructieve gedachten. Voorbeelden hiervan zijn gedachten zoals: “Ik ga falen”, “Ik kom er nooit meer uit” enzovoorts.
  2. Passiviteit, geen actie ondernemen. Als je weet dat iets slecht voor je is, maar er niet in slaagt stappen te nemen om het probleem te verhelpen
  3. Ingebeelde incompetentie. Dit betekent dat je jezelf ziet als niet intelligent genoeg of niet in staat om met succes iets te bereiken. Ingebeelde incompetentie komt meestal voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen en kan functioneren als een copingmechanisme
  4. Zelfmedelijden, de slachtofferrol. Dit moedigt je aan om inactief te blijven, jij bent tenslotte het slachtoffer van de situatie
  5. Sociale isolatie, je vervreemden van je leeftijdgenoten
  6. Emoties ontkennen of niet hebben (alexithymie). Het niet erkennen van negatieve (en soms positieve) emoties leidt tot een groot aantal psychische en fysieke ziekten.
  7. Geen hulp aannemen. Het negeren van iemand die met je wil praten, het weigeren om naar de revalidatie te gaan, het vermijden van de psycholoog
  8. Onnodige zelfopoffering. Dit is een goede manier om je ‘nobel’ te voelen en tegelijkertijd de eigenlijke daad van zelfsabotage te maskeren: het opgeven van de dromen en passies die je echt gelukkig maken.
  9. Fysieke verwaarlozing: Slecht slapen, weinig bewegen, ongezond voedsel eten en het niet in stand houden van het algemene welzijn van je lichaam zijn allemaal klassieke tekenen van zelfdestructief gedrag.
  10. Geestelijke verwaarlozing. Het weigeren of vermijden of niet in staat zijn om je psychische gezondheidsproblemen (zoals stress, angst, depressie) aan te pakken, vertraagt je genezingsproces.
  11. Sobatoge van je relaties. Dit is een complex proces, dat veel destructief gedrag met zich meebrengt, zoals jaloezie, bezitsdrang, emotionele manipulatie, geweld. Wanneer je jezelf de liefde niet waardig voelt merk je dat in je gedrag in intieme relaties.
  12. Ongezonde copingsmechanismen zoals;
    1. Te weinig tot niet eten (anorexia)
    2. Te veel eten (eetstoornis)
    3. Te veel roken of koffie drinken
    4. Overmatig alcohol of drugsgebruik, of een andere verslaving
    5. Te veel gokken (pathologisch gokken)
    6. Te veel feesten
    7. Losbandig seksleven
    8. Toxische relaties / liefdesverslaving
    9. Ruzies uitlokken / agressie
    10. Zelfverminking (automutilatie)
    11. Obsessief bezig zijn met je gezondheid kan paradoxaal genoeg ook zelfdestructieve coping zijn, zoals met gezond eten of sporten (orthorexia nervosa, anorexia atlethica)

Lees over omgaan met zelfbeschadiging bij jezelf of bij een ander

Gerelateerde artikelen:

Kijk voor tips om om te gaan met psychische klachten ook eens op psyche.tips

Meer rust en minder stress

Zoek je naar manieren om meer rust te hebben en minder stress te beleven? Methodes zoals mindfulness en yoga kunnen je op weg helpen. Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen, vanaf €9,99,- per maand

Of bekijk andere cursussen die je op weg helpen naar een rustiger leven:

Yoga Nidra

yoga nidra

Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning.

Mindfulness

mindfulness

In deze 8-weekse Mindfulness cursus krijg je een dagelijks stappenplan om thuis aan de slag te gaan met Mindfulness en meer rust en minder stress te ervaren. 

Yoga

yoga stap voor stap

In deze online Yogacursus voor beginners leer je alle basishoudingen van de Yoga aan en kun je lekker thuis, wanneer jij het wil en op je eigen tempo aan de slag met Yoga.

Minimalisme

minimalisme

Het doel van deze cursus is om in zeven weken meer tijd ruimte en vrijheid in je leven te vinden. Je leert te 'Ontspullen' om je externe omgeving op te ruimen en opnieuw in te richten. 'Consuminderen' om meer financiële ruimte te vinden, beter met de aarde om te gaan en te werken aan onthechting van spullen. 'Versimpelen' om meer tijd vrij te maken in het leven.

Reis door de chakra's

chakra

In deze cursus gaan we op reis door de zeven chakra's met de bijzondere en effectieve Yoga Nidra technieken. Je zal een diepe ontspanning zoals nooit te voren ervaren, en werken aan diepgewortelde overtuigingen en programmeringen. Je krijgt toegang tot 5 diepe, helende en transformatieve chakra Yoga nidra sessies.

yoga en meditatie

onbeperkte cursus

yoga abonnement

Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen.

vanaf €9,99,- per maand

lees meer

Deze site plaatst cookies. Als je doorgaat met je bezoek aan dsmmeisjes.nl ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie-voorkeur wijzigen

Hier kun je kiezen welke soort cookies je toestaat op deze site. Klik op 'opslaan' Om je keuze te maken.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.

Vergeet niet je pagina opnieuw te laden en je cookies uit je browser te verwijderen als je je voorkeur hebt veranderd.