Wat is uitstelgedrag (procrastinatie)

Iedereen schuift wel eens een vervelend klusje voor zich uit. Maar ongeveer 20 procent van de mensen heeft last van chronisch uitstelgedrag; zij hebben last van procrastination op alle gebieden van het leven.

Type uitstellers

Er zijn verschillende type mensen die uitstelverdrag vertonen:

  • Thrill-zoekers wachten tot de laatste minuut voor een deadline om hun werk in een euforische rush af te maken.
  • Vermijders stellen taken uit vanwege de angst voor mislukking of zelfs de angst voor succes. Ze zijn in beide gevallen bezorgd over wat anderen van hen vinden.
  • Beslissingsuitstellers zijn niet in staat om een besluit te nemen; het niet nemen van een beslissing ontheft hen van de verantwoordelijkheid voor de uitkomst.

Uitstelgedrag kan grote nadelen hebben: het kan je intern stress opleveren, wat leidt tot problemen als slapeloosheid, verlaagd immuunsysteem en gastro-intestinale stoornissen. Het kan ook invloed hebben op je persoonlijke relaties en werkrelaties.

Oorzaken en oplossingen uitstelgedrag

Stel je voor dat je naar de dokter ging om te klagen over hoofdpijn en de eerste woorden uit zijn of haar mond waren: “Neem een paracetamol. Nog een prettige dag verder”. Als je hoofdpijn dan een hersentumor blijkt te zijn, dan zou je hem of haar aanklagen. Hoofdpijn is namelijk slechts het symptoom. De oorzaak ervan bepaalt de juiste behandeling.

Ook uitstelgedrag is een symptoom. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van uitstelgedrag en wat je kunt doen om er mee om te gaan:

Je leven is niet leuk genoeg om moeite te nemen je uitstelgedrag te verbeteren.

Als dat eigenlijk je overtuiging is, is het nog te vroeg om te werken aan je uitstelgedrag. Neem in plaats daarvan (kleine) stappen om de blokkades in je leven te veranderen: werk, relatie, emotionele gezondheid of lichamelijke gezondheid. Natuurlijk hoeft je leven niet perfect te zijn voordat je je uitstelgedrag aanpakt, maar het moet wel goed genoeg zijn om je uitstelgedrag te wíllen aanpakken.

Je verliest de tijd snel uit het oog.

Houd een timer bij je, zoals de klok op je telefoon of een kleine keukentimer. Stel de timer in voor een bepaalde tijd waar je gevoel voor wilt krijgen. Elke keer dat de timer klinkt, krijg je meer gevoel voor hoe lang dat interval is. Je kunt dat registreren wat je tijdens dat interval deed. Controleer na een paar uur je logboek. Wil je je tijd anders indelen?

Je bent impulsief, dus je ontsnapt aan onaangename taken door aangename dingen te doen.

Probeer je bewust te worden van het moment. Niet de boeddhistische soort, hoewel dat nuttig kan zijn. Wees je bewust van dat moment dat moet beginnen aan een vervelende taak en in de verleiding komt om koffie te gaan zetten. Natuurlijk zijn er momenten om voor koffie te kiezen, maar door bewust te kiezen dat wel of niet te doen, concludeer je sneller dat het de moeite waard is om de vervelende taak te doen en dat de koffie kan wachten.

Je levensfilosofie is gericht op het nastreven van geluk.

Uitstellen van vervelende taken hoort daar automatisch bij. Het helpt je om te erkennen dat een gelukkig leven meestal ook een prestatiecomponent heeft. Veel mensen kunnen blij zijn met een leven vol met sitcoms, snacks en bubbelbaden. Maar zelfs een hedonist moet het ermee eens zijn dat zo’n leven minder geluk oplevert dan een leven waar productiviteit en vrije tijd in evenwicht zijn.

Je bent een perfectionist, dus taken zijn een lange, pijnlijke exercitie

Als dat het geval is, is het begrijpelijk dat je deze taken uitstelt. Het kan helpen om te beseffen dat je de controle hebt over een perfectionisme-pedaal. In plaats van elke taak perfect te doen, kun je per bezigheid bekijken of is dit een taakje is waar perfectie de vijand is en goed gewoon goed genoeg.

Je taken zijn te moeilijk.

Als je vooral taken uitstelt die moeilijk zijn, kun je ze dan delegeren? Als je bijvoorbeeld slecht bent in het repareren van dingen in huis, bel je een klusjesman. Als je werk vaak te moeilijk is, heb je dan meer training nodig, of moet je gaan zoeken naar een baan die beter past bij je kwaliteiten?

Je taken zijn te makkelijk of te repetitief

Saaie taken kunnen over het algemeen goedkoop worden uitbesteed, dus overweeg om het schoonmaken of het doen van de boekhouding voor je kleine bedrijf door iemand anders te laten doen. Ook als je niet rijk bent, is de vrijgekomen tijd vaak de moeite waard. Als je taken op het werk te makkelijk zijn, probeer ze dan te delegeren of ga op zoek naar een baan die beter past bij je kwaliteiten.

Je bent emotioneel kwetsbaar en bang om te falen

Zelfs zeer succesvolle mensen falen, maar ze blijven daar niet in hangen. Ze leren snel, soms onmiddellijk, van het falen buigen die om naar een leermoment. Dat is geen aangeboren eigenschap; je kunt het aanleren. Blijf jezelf eraan herinneren dat het de moeite waard is om het te proberen als je een redelijke kans hebt om een taak tot een goed einde te brengen. Als je faalt, zul je dat wel overleven en misschien iets leren van de poging.

Je bent bang dat succes je leven zal beheersen.

Ergens succesvol in zijn heeft inderdaad de neiging om meer tijd te kosten dan je wilt. Het kan het evenwicht tussen je werk en privéleven aantasten. Het helpt als je voor je de beslissing maakt voor jezelf inventariseert hoeveel je bereid bent om te werken aan het project dat je begint. Zowel tijdens de opstartfase als daarna.

Je hebt een tactiek nodig om je tijd beter te beheren

Stel je de voor- en nadelen voor als je deze taak uitvoert.

Als je weer een koffie gaat halen, wees je bewust van dat moment. Herinner jezelf eraan hoeveel beter je leven zou beter zijn als je de taak zou doen en hoeveel erger als je dat niet doet.

Doe een andere taak.

Objecten in beweging hebben de neiging om in beweging te blijven. Dus als je op het punt staat een taak uit te stellen, vraag je jezelf dan af: “Wat is mijn volgende taak die maar een seconde kost?” Misschien is het je computer aanzetten of een boek openen. Na die taak doe je er nog een dan nog een andere. Vaak is dat genoeg om de bal aan het rollen te krijgen. Die tactiek is ook handig als je een probleem tegen komt. Je eerste reactie op een moeilijk onderdeel is overweldigd raken. Haal diep adem en vraag jezelf af: “Oké, wat is mijn eerste taak van een seconde?”.

Probeer één minuut het probleem op te lossen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar als je niet binnen een minuut vooruitgang hebt geboekt, is het meestal onwaarschijnlijk dat je er uit gaat komen. Dus vecht een minuut en vraag jezelf dan af of je moet blijven proberen, hulp moet zoeken, of dat je de taak ook kunt uitvoeren zonder het probleem aan te pakken.

Ritualiseer.

Soms helpt structuur, zoals het beslissen elke zaterdag van 9 tot 10 uur ‘s ochtends je belastingen te doen, totdat ze klaar zijn.

De timer.

Stel een timer in op 20 minuten en werk tot het alarm. Neem dan vijf minuten de tijd om te doen wat je wilt. Herhaal dat nog twee keer / drie keer tot de taak af is.


Lees ook de blog: Bij twijfel, altijd blijven uitstellen 

Deze site plaatst cookies. Als je doorgaat met je bezoek aan dsmmeisjes.nl ga je akkoord met ons cookiebeleid.