therapiesessie

Wat is ACT (Acceptance and commitment therapy)?

ACT is een afkorting van Acceptance and Commitment Therapy. Dit is een vrij nieuwe vorm van gedragstherapie, waarbij cliënten leren zich te richten op dingen die ze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen op zaken die ze niet direct kunnen beïnvloeden, zoals emoties en gedachten.

Bij het acceptence-deel van de therapie wordt er voornamelijk aandacht besteed aan ruimte maken voor nare emoties (acceptatie), afstand te leren nemen van vervelende gedachtes (defusie), onderzoeken wie je bent (identiteit) en te leven in het hier en nu (mindfulness).

Tijdens het commitment-deel van de therapie sta je stil bij de dingen die voor jou belangrijk zijn in het leven (waarden) en leer je hier weer in te investeren (handelen). De bedoeling is dat je door de veerkracht die je hierdoor ontwikkelt de uitdaging in het leven weer beter aan kunt.

ACT Hexaflex

ACT hexaflex x
Bron: ACT in Actie

Het doel van ACT is dus niet het verminderen van psychische klachten, maar het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit. Je leert je als het ware op een andere manier te verhouden tot de nare emoties of gedachtes die spelen. De invloed van de minder fijne emoties of gedachtes die je hebt, verandert daardoor.

Hoe dit precies in zijn werk gaat wordt mooi symbolisch weergegeven in onderstaand filmpje:

ACT is een bewezen effectieve therapie voor depressies, verschillende angststoornissen, dwangstoornissen, psychoses, eetstoornissen, verslavingen, burn-outs en chronische pijnklachten. Ook is geconstateerd daar ACT het algemeen welzijn van cliënten vergroot. Ook als je geen psychische stoornis (of lichamelijke klachten) hebt, kun je dus baat hebben bij ACT.

Wil je meer weten over ACT? Kijk onderstaand filmpje van psycholoog en onderzoeker Tim Batink:

Gerelateerde artikelen:

Deze site plaatst cookies. Als je doorgaat met je bezoek aan dsmmeisjes.nl ga je akkoord met ons cookiebeleid.