Table of Contents

Kijk voor tips om om te gaan met psychische klachten ook eens op psyche.tips

Voor- en nazorg bij EMDR

EMDR is een populaire methode die veelvuldig wordt ingezet bij het behandelen van trauma’s. Het staat bekend om de grote effectiviteit, maar ook om de intensiteit tijdens de behandeling. Wat kun je als patiënt het beste doen om voor, tijdens en na de EMDR-sessie het beste voor jezelf te zorgen?

Voor de sessie

Het kan fijn zijn als je al een beetje weet wat er gaat gebeuren. Je kunt alvast wat informatie lezen over de behandeling en vragen op welke wijze jouw therapeut EMDR toepast (tikjes op knieën, bewegen van vinger/ lichtbalk, koptelefoon). Ook is het soms prettig om alvast te weten aan welk beeld van het trauma je wilt gaan werken. Verder is het erg lastig om je echt voor te bereiden op de sessie, aangezien EMDR ook wel echt gaat over de controle uit handen geven aan je therapeut. Deze zal je goed en kundig door de behandeling heen leiden.

Tijdens de sessie

De behandelaar volgt meestal een duidelijk en helder protocol. Dit leidt je heel goed door de sessie heen en zal je heel goed uitleggen wat je moet doen. Probeer op je ademhaling te letten, deze kan door spanning nog wel eens hoger gaan zitten of versnellen. Voel je voeten op de grond, je billen op je stoel. Er is geen goed of fout; EMDR is niet gericht op een juiste reactie van jouw kant. Alles wat er gebeurt is oké en kan van waarde zijn. Ook als er helemaal niets gebeurt is dat niet erg.

Na de sessie

EMDR werkt vaak erg goed, maar is intensief voor je lijf en je hoofd. Moe zijn na afloop van de afspraak is heel erg normaal. De rest van de dag geen of weinig afspraken inplannen is in veel gevallen zelfs wel slim. De nawerking van EMDR duurt vaak een dag of drie. Tijdens die dagen voel je je misschien vermoeid, gespannen of juist wat slap. Misschien vind je het fijn om iemand die je vertrouwt om je heen te hebben. Ook kunnen er nog nieuwe herinneringen of associaties opkomen. Het is handig als je deze opschrijft, zodat je ze de keer erna kunt bespreken met je therapeut. Rustig aandoen en lief zijn voor jezelf is belangrijk. De hele dag op de bank liggen kan verleidelijk zijn, maar soms helpt het juist om even iets heel simpels te doen qua beweging: een stukje wandelen, lichte sport, boodschappen doen etc. Dit haalt je weer even uit je gevoel, uit je herinnering in het hier en nu. Geen paniek: de naweeën van EMDR ebben heus vanzelf weer weg.

Kortom:

EMDR is een behandeling met een effect waar velen erg veel baat bij hebben. Je therapeut leidt je rustig en kundig door de sessie heen. Maar zorg achteraf echt voor voldoende rust en houdt rekening met in ieder geval een dag of drie verlaagde energie en eventuele associaties en herinneringen die omhoog komen. Een behandeling met impact, maar het is het wat mij betreft helemaal waard.

Bekijk de laatste blogs over EMDR:

Gerelateerde artikelen:

  • DaretoSeeMe en dsmmeisjes logo

    Imaginaire exposure met rescripting of kortweg imaginaire rescripting is een behandeling waarbij je je een negatieve gebeurtenis voorstelt, waarna je therapeut of jijzelf in het beeld stapt en je het verloop van de gebeurtenis verandert. De behandeling is ontwikkeld voor…

  • DaretoSeeMe en dsmmeisjes logo

    Mentalization (mentaliseren) betekent dat een mens in staat is om het gedrag en de gevoelens van een ander te kunnen begrijpen en verklaren. Het is een vaardigheid die van pas komt in het aangaan van sociale contacten. Iemand die goed…

Kijk voor tips om om te gaan met psychische klachten ook eens op psyche.tips

Meer rust en minder stress

Zoek je naar manieren om meer rust te hebben en minder stress te beleven? Methodes zoals mindfulness en yoga kunnen je op weg helpen. Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen, vanaf €9,99,- per maand

Of bekijk andere cursussen die je op weg helpen naar een rustiger leven:

Yoga Nidra

yoga nidra

Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning.

Mindfulness

mindfulness

In deze 8-weekse Mindfulness cursus krijg je een dagelijks stappenplan om thuis aan de slag te gaan met Mindfulness en meer rust en minder stress te ervaren. 

Yoga

yoga stap voor stap

In deze online Yogacursus voor beginners leer je alle basishoudingen van de Yoga aan en kun je lekker thuis, wanneer jij het wil en op je eigen tempo aan de slag met Yoga.

Minimalisme

minimalisme

Het doel van deze cursus is om in zeven weken meer tijd ruimte en vrijheid in je leven te vinden. Je leert te 'Ontspullen' om je externe omgeving op te ruimen en opnieuw in te richten. 'Consuminderen' om meer financiële ruimte te vinden, beter met de aarde om te gaan en te werken aan onthechting van spullen. 'Versimpelen' om meer tijd vrij te maken in het leven.

Reis door de chakra's

chakra

In deze cursus gaan we op reis door de zeven chakra's met de bijzondere en effectieve Yoga Nidra technieken. Je zal een diepe ontspanning zoals nooit te voren ervaren, en werken aan diepgewortelde overtuigingen en programmeringen. Je krijgt toegang tot 5 diepe, helende en transformatieve chakra Yoga nidra sessies.

yoga en meditatie

onbeperkte cursus

yoga abonnement

Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen.

vanaf €9,99,- per maand

lees meer

Deze site plaatst cookies. Als je doorgaat met je bezoek aan dsmmeisjes.nl ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie-voorkeur wijzigen

Hier kun je kiezen welke soort cookies je toestaat op deze site. Klik op 'opslaan' Om je keuze te maken.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.

Vergeet niet je pagina opnieuw te laden en je cookies uit je browser te verwijderen als je je voorkeur hebt veranderd.