Tips tegen dissociatie

Table of Contents

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door de hele goede adviezen van Karo (OhMadWorld). Heel veel dank voor het delen van al de onderstaande tips!

Trucs tegen dissociatie

Dissociatie kan optreden bij verschillende stoornissen, zoals (c)ptss en borderline. Er zijn een aantal trucs die je kunt gebruiken om uit dissociatie te komen. Binnen een traumabehandeling worden manieren om uit dissociatie te geraken ook wel ‘skills’ genoemd.
Hieronder een overzichtje van dingen die kunnen helpen.

Begin bij de basis. Als je slecht voor je lijf zorgt, liggen dissociaties eerder op de loer. Je wordt simpelweg kwetsbaarder, staat eigenlijk nog maar met een been in het hier en nu en bent dus sneller ‘van de kaart’. Drink minstens 1,5 liter vocht per dag, probeer voldoende te slapen en te bewegen. Hoe makkelijk dit ook mag klinken, in de praktijk kan dit vaak nog flink verbeterd worden.

Soms kan het nuttig zijn om een dagboek bij te houden waar je voor jezelf symptomen opschrijft die je van een dissociatie merkt, om ze zo op termijn eerder te herkennen. Misschien merk je dat je wazig wordt in je hoofd, sneller schrikt van een geluid, al nachten wakker ligt of een hoge hartslag hebt.

Sommige mensen reageren het eerst op een geur, bijvoorbeeld op ammoniak. Dit kan dienen als een skill om uit een dissociatie te komen. Als je er weer een beetje bij bent, kun je proberen door smaak, voelen en bewegen er ook bij te blijven. Je kunt gebruik maken van zure snoepjes en een prikkelbal. Ook kun je proberen je voorzichtig te bewegen. Eerst je vingers en je tenen, daarna je ogen en je handen.

Het kan helpen als er iemand om je heen is bij wie je je veilig voelt. Diegene kan een beetje tegen je praten over oppervlakkige dingen, zoals waar je bent, hoe laat het is en dat er niks ergs is gebeurd. Je kunt ook iemand een spraakmemo in laten spreken op het moment dat er even niemand fysiek in de buurt kan zijn.

Als de spanning een beetje oploopt maar je bent er nog wel een beetje bij, kan een stukje lopen en muziek luisteren al voldoende zijn om de spanning iets te laten zakken.
Ook een grappig filmpje kijken op YouTube kan dan dienen als afleiding.

Hier volgt een lijstje met dingen die je kunt kopen en kunt doen om dissociatie tegen te gaan:

Smaken om dissociatie tegen te gaan
  • Zure snoepjes (Toxic Waste, Center Shock, Warheads)
  • Chilisnoepjes (Chili winegums)
  • Gedroogde pepertjes
  • Fisherman’s Friends
  • Kauwgom
Geuren om dissociatie tegen te gaan
  • Ammoniak (Google: Riechampulle Ammoniak)
  • Tijger Balsem
  • Geur oliën
Voelen om dissociatie tegen te gaan
  • Stekelbal (Hand Massage bal, Acupress bal)
  • Prikkelmat (Flowmat)
  • IJspack in nek, op je pols
  • Legoblokje in schoen
  • Koude douche
Geluid om dissociatie tegen te gaan
  • Klappen
  • Harde muziek
Zien om dissociatie tegen te gaan
  • Niet staren naar een punt, maar actief de ruimte bekijken en hardop benoemen wat je ziet
  • Woordzoekers, kruiswoordpuzzel, sudoku etc. maken
Beweging om dissociatie tegen te gaan
  • Traplopen
  • Op een balansschijf staan
  • Op een fysiobal zitten
  • Stuiterballen
  • Bellenblazen
Zachte dingen om dissociatie tegen te gaan

Fijne geuren, knuffels, huisdieren, muziek, thee, chocolade, lezen in een goed boek of een middagdutje zijn eigenlijk ook skills, maar dan een zachte variatie.

Vergelijken om dissociatie tegen te gaan

Je kunt voor jezelf opschrijven wat het verschil is tussen nu en vroeger. Het is belangrijk om je hersenen te laten weten dat het trauma niet echt opnieuw gebeurt, ook al voelt dat misschien wel zo.

Vragen om dissociatie tegen te gaan
  • Welke dag is het vandaag? Datum, maand, jaar
  • Hoe oud ben ik vandaag?
  • Welke kleding draag ik vandaag?
  • Wat is mijn lichaamshouding nu?
  • Wat is mijn beroep?
  • Wat doe ik graag?
  • Waar ben ik nu?
  • Wat gebeurd er om mij heen?
  • Zijn er mensen? Wat doen zij?
  • Kan ik de situatie (tijdelijk) verlaten als ik wil?
  • Wat zie ik?
  • Wat hoor ik?
  • Wat ruik ik?
  • Wat proef ik?
  • Wat voel ik?

Skills die dissociaties tegen kunnen gaan, het is soms zoeken. Je kunt er je spanningsniveau mee beïnvloeden. Vaak zijn het sterke prikkels voor je zintuigen, los van elkaar of gecombineerd, die je terug in het hier en nu krijgen of je spanning hanteerbaar maken. Het is moeilijk uit te leggen hoe het werkt, omdat dit voor iedereen anders is. Durf vooral te experimenteren en bedenk aan de hand van het bovenstaande ook je eigen skills. Na verloop van tijd zal je steeds meer gaan merken wat voor je werkt en wat niet.

E-book met info over DIS

E-book over dissociatieve identiteitsstoornis:

DIS mini uitgelicht

Misschien heb je net te horen gekregen dat je een dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) hebt, of ken je iemand die dit heeft. Maar wat is DIS eigenlijk precies en hoe kun je ermee omgaan? Wat zegt de wetenschap en welke therapieën zijn er? En… hoe is het eigenlijk om DIS te hebben, valt er een beetje mee te leven?

Aan de hand van wetenschappelijke artikelen, het psychiatrisch handboek DSM én ervaringsverhalen geeft Rivka Ruiter je in deze dsmmini antwoord op bovenstaande vragen. Een dsmmini is een klein e-bookje dat inzicht geeft in een stoornis uit de DSM. De ervaringsverhalen zijn van Daniëlle (31), Hannah (26) en Melissa (26), drie jonge vrouwen met DIS of AGDS (andere gespecificeerde dissociatieve stoornis).

Dit e-book is een PDF, je kunt hem lezen op je computer of telefoon zonder e-reader!

Gerelateerde artikelen:

Kijk voor tips om om te gaan met psychische klachten ook eens op psyche.tips

Meer rust en minder stress

Zoek je naar manieren om meer rust te hebben en minder stress te beleven? Methodes zoals mindfulness en yoga kunnen je op weg helpen. Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen, vanaf €9,99,- per maand

Of bekijk andere cursussen die je op weg helpen naar een rustiger leven:

Yoga Nidra

yoga nidra

Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning.

Mindfulness

mindfulness

In deze 8-weekse Mindfulness cursus krijg je een dagelijks stappenplan om thuis aan de slag te gaan met Mindfulness en meer rust en minder stress te ervaren. 

Yoga

yoga stap voor stap

In deze online Yogacursus voor beginners leer je alle basishoudingen van de Yoga aan en kun je lekker thuis, wanneer jij het wil en op je eigen tempo aan de slag met Yoga.

Minimalisme

minimalisme

Het doel van deze cursus is om in zeven weken meer tijd ruimte en vrijheid in je leven te vinden. Je leert te 'Ontspullen' om je externe omgeving op te ruimen en opnieuw in te richten. 'Consuminderen' om meer financiële ruimte te vinden, beter met de aarde om te gaan en te werken aan onthechting van spullen. 'Versimpelen' om meer tijd vrij te maken in het leven.

Reis door de chakra's

chakra

In deze cursus gaan we op reis door de zeven chakra's met de bijzondere en effectieve Yoga Nidra technieken. Je zal een diepe ontspanning zoals nooit te voren ervaren, en werken aan diepgewortelde overtuigingen en programmeringen. Je krijgt toegang tot 5 diepe, helende en transformatieve chakra Yoga nidra sessies.

yoga en meditatie

onbeperkte cursus

yoga abonnement

Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen.

vanaf €9,99,- per maand

lees meer