Table of Contents

Hoe werk ik thuis als mijn hoofd niet meewerkt?

Door de COVID-19 pandemie moeten veel mensen thuiswerken. Het internet staat vol met tips om zo succesvol mogelijk thuis te werken, maar wat als het nog steeds niet lukt?

Iedere thuissituatie is anders

De thuissituatie van iedereen is anders – je hebt misschien een groot gezin met kinderen die verveeld op de bank zitten, je bent misschien juist helemaal alleen of je weet simpelweg dat je gewoon niet geschikt bent voor thuiswerken. Dat kan komen door een depressie of autisme, maar misschien is het ook simpelweg niet ‘je ding’. De meeste internettips helpen dan niet, maar geven juist het gevoel dat je extra hard faalt omdat het je met allerlei extra maatregelen nog steeds niet lukt om succesvol te zijn.

Een nieuw perspectief op thuiswerken

Ik wil in dit artikel niet zozeer tips geven – als je er niks mee kan, voelt het immers nog steeds als falen en daar schieten we niks mee op. Wat ik wél wil doen is jou een nieuw perspectief geven op thuiswerken en de problemen die je daarbij ervaart.

Wat moeten we doen als we thuiswerken?

Allereerst moeten we maar eens herdefiniëren wat we eigenlijk moeten doen als we thuiswerken, zeker als we moeten thuiswerken. Crisissituatie of niet, thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd, al lijkt dat zo voor de hand liggend voor sommige beroepen.

Een hardnekkige denkfout is dat we gewoon verder moeten werken zoals we gewend waren. Dit zie je ook bij veel internettips: kleed je aan alsof je naar je werk gaat, richt een werkplek in. Dat zorgt ervoor dat je ook denkt dat je je uren moet maken, op een bepaald tijdstip moet beginnen en een bepaalde mate van productiviteit moet vasthouden. ‘Wees net zo succesvol thuis als je op kantoor bent.’ Dit is een compleet onredelijke eis. Het is om praktische redenen voor heel veel mensen gewoon niet te doen en daarnaast ga je jezelf alleen maar de schuld geven als je dingen niet gedaan krijgt. 

Zie werken als bezigheidstherapie

Zie je werk als een fijne afwisseling op je andere quarantaine-activiteiten. Het kan een tijdelijke ontsnapping aan de buitenwereld zijn, het kan ervoor zorgen dat je niet alleen maar ligt te netflixen, het kan je een gevoel van betekenis geven. Zo nodig noem je het bezigheidstherapie. Als dit jou helpt om het te doen en om eraan te beginnen, misschien wat minder en op een andere manier dan normaal, is dat al een kleine overwinning.

Behandel thuiswerken niet als werk 2.0

Het kan lonen om thuiswerken totaal niet te behandelen als werk 2.0. Als je liever op de bank werkt dan aan een fatsoenlijk bureau, doen! Als je liever uitslaapt en daardoor een paar werkuurtjes inlevert zodat jij je goed voelt, doen! Als je liever in je trainingsbroek dan in je spijkerbroek werkt, of gewoon zonder broek (en je niet representatief eruit hoeft te zien voor een digitale meeting), doen!

Bespreek de situatie met collega’s

Bespreek met collega’s of je leidinggevende dat je moeite hebt met deze situatie. Leg ook uit dat de hele situatie hierdoor niet kommer en kwel hoeft te zijn. Misschien lever je minder werk, maar beter werk. Misschien krijg je door deze situatie leuke ideeën. Omarm de mogelijkheden die deze situatie met zich meebrengt.

Je bent niet nutteloos als je baan niet ‘vitaal’ is

Een laatste dingetje: je bent niet nutteloos. Je voelt je misschien zo, omdat je bijvoorbeeld niet in de zorg werkt of omdat ze jouw baan geen ‘vitaal’ beroep noemen. Je bent niet nutteloos als je beroep toevallig niet vitaal is. Misschien kan je op dit moment niet zo veel betekenen als een arts, of als de buurvrouw die boodschappen bij anderen bezorgt, maar voor jezelf zorgen is op dit moment het nuttigste dat je kan doen voor de hele samenleving.

Als dat inhoudt dat je anderen niet kan helpen met boodschappen, is dat niet erg. Daarnaast zijn sommige banen simpelweg niet te vertalen in omzet, geredde mensenlevens of concrete eindproducten, maar dat maakt ze nog niet nutteloos. Soms heeft werk tijd nodig om te laten zien hoe belangrijk het is. 

Als je maar niet gaat hamsteren!

Gerelateerde artikelen: