Table of Contents

Wat is autofobie (angst voor alleen zijn)

Autofobie, of monofobie, is de angst alleen of eenzaam te zijn. Alleen zijn, zelfs op een beschermde plek als thuis, kan leiden tot ernstige angst. Mensen met autofobie hebben het gevoel dat ze een andere persoon of andere mensen nodig hebben om zich veilig te voelen.

Zelfs als een persoon met autofobie weet dat hij fysiek veilig is, kan hij of zij angstig zijn voor:

  • inbrekers
  • vreemdelingen
  • ongeliefd zijn
  • ongewenst zijn
  • een plotseling medisch probleem krijgen
  • onverwachte of onverklaarde geluiden horen

Symptomen

  • obsessief angstig voor alleen zijn
  • angsten voor dingen die kunnen gebeuren terwijl je alleen bent
  • afstandelijk voelen van je lichaam wanneer je alleen bent
  • trillen, zweten, pijn op de borst, duizeligheid, hartkloppingen, hyperventilatie of misselijkheid wanneer je alleen bent of in een situatie waarin je snel alleen zou kunnen zijn
  • een gevoel van extreme angst wanneer je alleen bent of in een situatie waarin je snel alleen zou kunnen zijn
  • een overweldigend verlangen om te vluchten als je alleen bent
  • angst als je denkt aan eenzaamheid

Oorzaken
Autofobie is een irrationele angst die ontstaat wanneer je vreest dat je alleen komt te staan. Hoewel er misschien geen werkelijke dreiging bestaat om alleen te zijn, zal je nog steeds niet in staat zijn om je symptomen onder controle te houden.

Het kan zijn dat je pas normaal kan functioneren als je je niet meer alleen voelt. Als je alleen bent, kan je een wanhopige behoefte voelen om je eenzaamheid zo snel mogelijk te beëindigen.

Diagnose
Autofobie is een fobie of angststoornis. Als je vermoedt dat je autofobie hebt, moet je naar je huisarts gaan. Hij kan je doorverwijzen naar een specialist in psychische gezondheidszorg.

Wanneer je een specialist ziet, vraagt hij je medische voorgeschiedenis om te zien of een lichamelijk probleem je geestelijke gezondheid beïnvloedt. Daarna voert hij een psychologische evaluatie uit. Dit houdt in dat je veel vragen krijgt over je dagelijkse activiteiten en gevoelens.

Autofobie wordt beschouwd als een specifieke en situationele fobie. Dit betekent dat een specifieke situatie de angst veroorzaakt. Om gediagnosticeerd te worden met autofobie, veroorzaakt je angst om alleen te zijn zoveel paniek dat het je dagelijkse routine verstoort.

Behandeling
Mensen met specifieke fobieën zoals autofobie worden vaak behandeld met psychotherapie. De meest voorkomende types zijn exposure (blootstellingstherapie) en cognitieve gedragstherapie.

Exposure
Blootstellingstherapie behandelt een vermijdingsgedrag dat zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld. Het doel is dat deze behandeling je levenskwaliteit verbetert zodat je fobieën je niet langer beperken wat je in je dagelijkse leven kunt doen.

Voor autofobie zal je therapeut samen met jou werken aan het verhogen van je tolerantie om steeds langer alleen gelaten te worden. Het kan beginnen met uit het kantoor van je therapeut lopen en  voor een korte periode een paar meter verderop te staan. De afstand en tijd kunnen worden vergroot naarmate je vooruitgang boekt. Je behandelaar zal je steeds opnieuw blootstellen aan de bron van je fobie. Hij zal dit eerst doen in een gecontroleerde omgeving waar je je veilig voelt, en uiteindelijk zal je in een echte situatie oefenen.

Cognitieve gedragstherapie (CGT)
In CGT gebruikt je behandelaar naast exposure ook andere technieken die je helpen om op een meer constructieve manier de confrontatie aan te gaan met alleenzijn. Hij zal je helpen om je denkpatroon rond je fobie te onderzoeken.

Geneesmiddelen
In de meeste gevallen is psychotherapie succesvol in de behandeling van autofobie. Maar soms kan het nuttig zijn om ook medicijnen te gebruiken. Je kunt medicijnen krijgen aan het begin van je behandeling. Of je krijgt medicatie om te gebruiken in specifieke situaties.

Sommige gebruikte medicijnen voor mensen met autofobie zijn:

Bètablokkers: Drugs die stimulatie door adrenaline in het lichaam blokkeren. Adrenaline is een chemische stof die aanwezig is wanneer iemand angstig is.
Sedatieven: Benzodiazepines (kalmeringsmiddelen). Deze kunnen je helpen te ontspannen door de hoeveelheid angst die je voelt te minimaliseren. Deze drugs moeten voorzichtig worden gebruikt omdat ze verslavend kunnen zijn. Dit geldt vooral voor mensen met een geschiedenis van drugs- of alcoholverslaving.

Bekijk de top 100 specifieke fobieën


Widget not in any sidebars

Bekijk de top 100 specifieke fobieën

Gerelateerde artikelen:

Meer rust en minder stress

Zoek je naar manieren om meer rust te hebben en minder stress te beleven? Methodes zoals mindfulness en yoga kunnen je op weg helpen. Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen, vanaf €9,99,- per maand

Of bekijk andere cursussen die je op weg helpen naar een rustiger leven:

Yoga Nidra

yoga nidra

Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning.

Mindfulness

mindfulness

In deze 8-weekse Mindfulness cursus krijg je een dagelijks stappenplan om thuis aan de slag te gaan met Mindfulness en meer rust en minder stress te ervaren. 

Yoga

yoga stap voor stap

In deze online Yogacursus voor beginners leer je alle basishoudingen van de Yoga aan en kun je lekker thuis, wanneer jij het wil en op je eigen tempo aan de slag met Yoga.

Minimalisme

minimalisme

Het doel van deze cursus is om in zeven weken meer tijd ruimte en vrijheid in je leven te vinden. Je leert te 'Ontspullen' om je externe omgeving op te ruimen en opnieuw in te richten. 'Consuminderen' om meer financiële ruimte te vinden, beter met de aarde om te gaan en te werken aan onthechting van spullen. 'Versimpelen' om meer tijd vrij te maken in het leven.

Reis door de chakra's

chakra

In deze cursus gaan we op reis door de zeven chakra's met de bijzondere en effectieve Yoga Nidra technieken. Je zal een diepe ontspanning zoals nooit te voren ervaren, en werken aan diepgewortelde overtuigingen en programmeringen. Je krijgt toegang tot 5 diepe, helende en transformatieve chakra Yoga nidra sessies.

yoga en meditatie

onbeperkte cursus

yoga abonnement

Voor minder dan de prijs van een enkele losse les in een studio krijg je onbeperkt en altijd toegang tot goede en verdiepende Yogalessen.

vanaf €9,99,- per maand

lees meer

Deze site plaatst cookies. Als je doorgaat met je bezoek aan dsmmeisjes.nl ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie-voorkeur wijzigen

Hier kun je kiezen welke soort cookies je toestaat op deze site. Klik op 'opslaan' Om je keuze te maken.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.

Vergeet niet je pagina opnieuw te laden en je cookies uit je browser te verwijderen als je je voorkeur hebt veranderd.