Mijn ervaring met PMT (psychomotorische therapie)

PMT, misschien ken je het al, misschien nog niet. In deze blog vertel ik over mijn ervaringen met PMT.

Wat is Psychomotorische therapie (PMT)?

PMT wordt ingezet bij uiteenlopende hulpvragen. Bij PMT werk je met je lichaam. Het is een lichaams- en bewegingsgerichte therapie. Het is een therapie van ‘doen’ en ‘ervaren’. Althans zo omschrijf ik het zelf altijd. Door beweging en lichaamservaring kun je je gedrag onderzoeken.

Ikzelf heb zowel individuele PMT gehad als PMT in groepsverband en momenteel heb ik weer individuele PMT. Ik ben zelf erg positief over deze therapievorm. In het begin van mijn eetstoornis was de achterliggende problematiek niet helder. Het heeft lang geduurd voordat ik snapte, waarvoor ik de eetstoornis nodig had. PMT maakte bepaalde destructieve negatieve gedachten helder, die te maken hadden met mijn kernproblematiek. In deze blog wil ik graag aan de hand van een voorbeeld die me is bijgebleven mijn ervaring met PMT delen.

De beruchte baloefening

In de groepstherapie moest ik op een grote bal gaan zitten en mijn groepsgenoten moesten mij in balans houden. Eén voor één lieten mijn groepsgenoten mij los (op teken van mij) en moest ik proberen mijn balans te vinden op de bal, totdat niemand mij meer vasthield. Al vrij snel kwamen gedachten als ‘ik kan dit niet’, ‘ik doe het niet goed’, en deze gedachten maakten me erg verdrietig. Doordat de oefening veel spanning opriep, ben ik toen snel gestopt. Toen we vervolgens gelijk erna dezelfde oefening moesten doen, maar dan liggend op de bal, wilde ik dit niet. Ik ging toch niet voor de lol weer deze gedachten oproepen en het verdriet wat erbij kwam. Alleen moest ik hierin dan wel mijn grenzen aangeven. Dit lukte me die keer pas (in tranen), nadat een ander groepsgenootje eerst haar grens aangaf.

Grenzen aangeven is ook iets waarbij ik veel aan PMT heb gehad.

Doen en ervaren

Ik snapte destijds de gedachten die verschillende oefeningen opriepen nog niet, maar bij PMT kwamen deze negatieve gedachten vaak naar boven en het raakte me keer op keer. Het was dus iets, waar ik contact over moest leren maken, zoals de therapeute het noemde. Bij PMT doe je dus verschillende oefeningen, maar misschien nog wel belangrijker is het reflecteren op deze oefeningen. Waar ik in het begin dichtklapte en er geen contact over kon maken heb ik dit langzaam geleerd en leerde ik heel langzaam deze gedachten te begrijpen en waarvoor deze gedachten stonden. PMT heeft voor mij een grote bijdrage gehad in het helder krijgen van mijn kernproblematiek. In andere therapieën kon ik hier dan ook weer mee verder.

Individuele PMT

Momenteel ben ik bezig bij PMT om de emotie boosheid te gaan voelen en te leren uiten. Boosheid is een emotie die ikzelf nauwelijks voel en uiten lukt me ik al helemaal niet. Inmiddels ben ik me er in therapie bewust van geworden dat ik door het verleden bang ben geworden voor de emotie boosheid. Hoe eng ik het ook vind om hier bij PMT mee aan de slag te gaan, mijn verstand weet dat ik er wat mee moet. Ik mailde mijn psycholoog vanochtend zelfs nog met de vraag of het handig was om ‘het’ (iets waar we mee bezig zijn in traumatherapie) ook in te brengen bij PMT. Toen ik op ‘verzenden’ had geklikt had ik gelijk spijt, maar iets in mij, mijn verstand, weet dat het goed is.

Tot slot

Als laatst wil ik nog kwijt dat ik bij PMT nooit verplicht was om een oefening te doen. Als iets teveel spanning opriep mocht je altijd je grens aangeven. Wel werd er altijd gekeken/ doorgevraagd of het echt mijn grens was, of dat het misschien wel een uitdaging was. PMT leverde voor mij altijd veel spanning op. Ik zag er vaak ook erg tegenop. Nog steeds heb ik individuele PMT en nog steeds loopt de spanning vaak hoog op. Maar die spanning loopt niet voor niets zo hoog op. En juist door het erover te hebben, er contact over te maken, leer ik dingen te begrijpen en kan ik mijn destructieve copingmechanismen leren te doorbreken.

Ik vind PMT dus erg waardevol en JA, ik vind het erg zwaar, maar hé, wie heeft me ooit gezegd dat recovery easy zou zijn? Nee, precies, niemand!

Mocht je de mogelijkheid hebben om te starten met PMT, ik raad het zeker aan!

Twijfel je of PMT wat voor jou is of heb je andere vragen over deze therapievorm: Stel ze me gerust hieronder!

Lees ook:

  • Het onderbewustzijn herprogrammeren met psych-k

    Verhaal Kortgeleden las ik het artikel Niet meer alleen met dsmmeisjes in de Optimist. Toen ik op de website keek, raakte ik onder de indruk van de verhalen en de wijze waarop deze gedeeld worden. Ik ben geen dsmmeisje, maar…