Het beste idee van Nederland

Misschien kan je het je nog wel herinneren: in 2009 deden Mischa en Maarten mee aan Het beste idee van Nederland. Zij vonden dat er verandering moest komen in Nederland; de vraag ‘Alles goed?’ moest volgens hen vervangen worden door de vraag ‘Veel goed?’. Want, zo vonden ze, bijna nooit kan álles goed gaan. Om je geheugen even op te frissen hier een klein fragmentje

Het idee kwam een beetje dom over, maar ze hadden wel een punt! Tegenwoordig lijkt het wel alsof alles altijd maar goed moet gaan. Op de vraag hoe het met je gaat hoor je te antwoorden met ‘goed’. Ook op social media heerst deze alles-is-goed-cultuur. Alle mooie succesverhalen komen op Facebook te staan, maar waar blijven die verhalen wanneer het wat minder gaat? Wanneer iemand een nieuwe relatie heeft komt dat uitgebreid voorbij, maar wanneer die relatie uit gaat lees je dat nergens. De informatie wordt misschien wel bijgewerkt van ‘in een relatie’ naar ‘vrijgezel’, maar er wordt wel aangevinkt dat het niet op de tijdlijn komt te staan. Op Instagram gooien we massaal filters over onze foto’s heen, en bij Snapchat hoort een leuk masker. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar toch gaat het er bij veel mensen, waaronder mijzelf, zo aan toe. We krijgen het leven van anderen te zien door filters en maskers. Deze succesvolle levens worden vaak de norm: we vergelijken ons leven met dat van de gefilterde levens op social media. Het resultaat? We krijgen een onrealistische beeld van onze omgeving: iedereen om ons heen is gelukkiger en succesvoller dan we zelf zijn. Dit kan er voor zorgen dat social media ons ongelukkiger maakt (Arampatzi, Burger & Novik, 2016).

Stel je eens voor dat we vanaf nu met oprechte interesse aan de ander vragen hoe het gaat, en dat daar ook eerlijk op geantwoord wordt. Volgens mij weet niet iedereen dan hoe ze daarop moeten reageren. We zijn vaak praktisch ingesteld, dus we willen graag meteen een kant-en-klare oplossing bieden voor de problemen die we te horen krijgen. Maar in veel gevallen is die kant-en-klare oplossing er niet eens. Het is dus makkelijker om maar niet te luisteren naar deze verhalen. Een oppervlakkig ‘alles goed?’ is genoeg.

Ik ben anderhalf jaar lang vrijwilliger geweest bij de Kindertelefoon. Kinderen kunnen hier, anoniem, bellen of chatten over de dingen waar ze mee zitten. Door de anonimiteit valt de alles-is-goed-cultuur volledig weg. Ik heb ontzettend veel gesprekken gevoerd; grappige, verdrietige, frustrerende, en hartverscheurende gesprekken kwamen voorbij. Wat me het meest is bijgebleven van mijn tijd bij de Kindertelefoon is het feit dat wij geen oplossingen mochten geven. We moesten de kinderen zelf aan het denken zetten. Vaak was dat niet eens nodig, een luisterend oor was al genoeg.

We hoeven dus niet altijd meteen een kant-en-klare oplossing te bieden voor ieder probleem. Iemand die zonder oordeel even kan luisteren naar de dingen die niet zo goed gaan kan al wonderen doen!

Dus misschien volstaat zelfs een ‘veel goed?’ niet eens. Een oprechte ‘hoe gaat het met je?’ komt al wat meer in de buurt. Tijd om mee te doen aan Het beste idee van Nederland.

Bron: Arampatzi, Efstratia and Burger, Martijn J. and Novik, Natallia A., Social Network Sites, Individual Social Capital and Happiness (October 17, 2016). Tinbergen Institute Discussion Paper 16-085/VII. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2853339 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2853339

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.