Destuctie brandende gebouwen

Wat is zelfdestructie

Zelfdestructief gedrag is een copingsmechanisme dat veel voorkomt bij onveilige hechting. Veel mensen met een Cluster B persoonlijkheid hebben last van (zelf)destructief gedrag.  Ook zie je vaak dat neurotische mensen eerder zelfdestructief gedrag vertonen.  

Zelfdestructief gedrag is echter lang niet altijd te koppelen aan een psychische stoornis.

Voorbeelden van (zelf)destructief gedrag

  1. Zelfdestructieve gedachten. Voorbeelden hiervan zijn gedachten zoals: “Ik ga falen”, “Ik kom er nooit meer uit” enzovoorts.
  2. Passiviteit, geen actie ondernemen. Als je weet dat iets slecht voor je is, maar er niet in slaagt stappen te nemen om het probleem te verhelpen
  3. Ingebeelde incompetentie. Dit betekent dat je jezelf ziet als niet intelligent genoeg of niet in staat om met succes iets te bereiken. Ingebeelde incompetentie komt meestal voort uit een gebrek aan zelfvertrouwen en kan functioneren als een copingmechanisme
  4. Zelfmedelijden, de slachtofferrol. Dit moedigt je aan om inactief te blijven, jij bent tenslotte het slachtoffer van de situatie
  5. Sociale isolatie, je vervreemden van je leeftijdgenoten
  6. Emoties ontkennen of niet hebben (alexithymie). Het niet erkennen van negatieve (en soms positieve) emoties leidt tot een groot aantal psychische en fysieke ziekten.
  7. Geen hulp aannemen. Het negeren van iemand die met je wil praten, het weigeren om naar de revalidatie te gaan, het vermijden van de psycholoog
  8. Onnodige zelfopoffering. Dit is een goede manier om je ‘nobel’ te voelen en tegelijkertijd de eigenlijke daad van zelfsabotage te maskeren: het opgeven van de dromen en passies die je echt gelukkig maken.
  9. Fysieke verwaarlozing: Slecht slapen, weinig bewegen, ongezond voedsel eten en het niet in stand houden van het algemene welzijn van je lichaam zijn allemaal klassieke tekenen van zelfdestructief gedrag.
  10. Geestelijke verwaarlozing. Het weigeren of vermijden of niet in staat zijn om je psychische gezondheidsproblemen (zoals stress, angst, depressie) aan te pakken, vertraagt je genezingsproces.
  11. Sobatoge van je relaties. Dit is een complex proces, dat veel destructief gedrag met zich meebrengt, zoals jaloezie, bezitsdrang, emotionele manipulatie, geweld. Wanneer je jezelf de liefde niet waardig voelt merk je dat in je gedrag in intieme relaties.
  12. Ongezonde copingsmechanismen zoals;
    1. Te weinig tot niet eten (anorexia)
    2. Te veel eten (eetstoornis)
    3. Te veel roken of koffie drinken
    4. Overmatig alcohol of drugsgebruik, of een andere verslaving
    5. Te veel gokken (pathologisch gokken)
    6. Te veel feesten
    7. Losbandig seksleven
    8. Toxische relaties / liefdesverslaving
    9. Ruzies uitlokken / agressie
    10. Zelfverminking (automutilatie)
    11. Obsessief bezig zijn met je gezondheid kan paradoxaal genoeg ook zelfdestructieve coping zijn, zoals met gezond eten of sporten (orthorexia nervosa, anorexia atlethica)

Lees over omgaan met zelfbeschadiging bij jezelf of bij een ander

Over dit artikel
Wat is zelfdestructie
Titel
Beschrijving
Zelfbeschadigend gedrag is een copingsmechanisme dat veel voorkomt bij onveilige hechting.
Schrijver
Verschenen op
dsmmeisjes
Logo

Gerelateerde artikelen: