Rennendeman

Wat is runningtherapie en wat zijn mijn ervaringen ermee?

Wat is runningtherapie?

Runningtherapie kan worden ingezet bij mensen met psychische klachten, zoals een depressie, angststoornis of burn-out. Hardlopen kan bijvoorbeeld je gemoedstoestand verbeteren, je lichaam fitter maken, stress verminderen, je zelfvertrouwen verhogen en je beter laten slapen. Een runningtherapeut gaat met jou persoonlijk aan de slag en helpt je bij het opbouwen met een schema dat helemaal voor je is gepersonaliseerd en wat rekening houdt met wat jij mentaal en lichamelijk aankan. Vervolgens ga je in een klein groepje of privé aan de slag tijdens trainingen met je runningtherapeut.

Waarom begon ik met runningtherapie?

Ik begon met runningtherapie als aanvulling op mijn psychotherapie, die ik volgde vanwege persoonlijkheidsproblematiek, angst, depressie en psychosomatische klachten. De zomer kwam eraan en mijn structuur dreigde weg te vallen. Het leek me prettig om gedurende deze ‘lege’ maanden iets te hebben om me in vast te bijten en me letterlijk in beweging te houden.

Voor ik zware psychische klachten kreeg, sportte ik altijd veel en was mijn conditie goed. Vanwege mijn psychische problemen en de bijkomende lichamelijke klachten en vermoeidheid had ik al heel lang niet meer gesport, waardoor mijn conditie ook erg achteruit was gegaan. Dit zorgde bij mij voor onzekerheid en een drempel om weer te begonnen. Daarnaast vond ik het best eng om weer te beginnen; zou ik het wel volhouden en hoe moest ik het aanpakken?

Hoe vond ik een runningtherapeut?

Via www.runningtherapie-nederland.nl ging ik op zoek naar een runningtherapeut bij mij in de buurt. Er waren verschillende runningtherapeuten, dus bezocht ik hun websites om een goede keuze te kunnen maken. Uiteindelijk koos ik een runningtherapeut die me aansprak en bij wie ik privélessen kon volgen. Ik had en heb snel last van sociale uitputting, waardoor privélessen mij meer aanspraken dan groepslessen. Ik meldde me aan en kreeg al snel bericht dat we konden gaan beginnen.

Hoe was de start?

Tijdens de eerste afspraak maakten we kennis, bespraken we mijn psychische en lichamelijke klachten en vulde ik wat vragenlijsten in, om de runningtherapeut wat meer inzicht te geven. Vervolgens moest ik 5 minuten gaan hardlopen. Ik was hier erg zenuwachtig over omdat ik erg bang was dat ik dat met mijn conditie al niet aan zou kunnen. Gelukkig viel het mee en dat was meteen al de eerste les die ik leerde; ik kon meer aan dan ik dacht.

Hoe waren de lessen?

Vervolgens maakten we afspraken voor de rest van de lessen. Elke week had ik een afspraak met mijn runningtherapeut en daarnaast liep ik nog twee keer per week zelf. Ik kreeg steeds een trainingsschema mee voor een paar weken gebaseerd op wat ik aankon, op die manier bouwden we het lopen langzaam op.

Tijdens de lessen vertelde de runningtherapeut me wat we gingen doen tijdens de les. Soms was het meer een intervaltraining – het afwisselen van hardlopen en wandelen – en andere keren liepen we langere stukken. Er was veel aandacht voor hoe ik het lopen ervoer en voor het leren aanvoelen van lichamelijke grenzen. Ook besteedden we aandacht aan een goede warming-up en cooling-down, looptechniek en goed ademen. De runningtherapeut stippelde vaak mooie routes bij mij in de buurt uit, dit deed hij soms ook voor de trainingen die ik zelf zou gaan doen. Dit maakte de trainingen leuker en afwisselender.

Gedurende de training ga je niet veel praten over je psychische klachten, het is voornamelijk lichamelijk gericht, maar er is wel ruimte om te vertellen over hoe het gaat en waar je bijvoorbeeld mee bezig bent in je reguliere therapie. Ik vond dit zelf erg prettig; het hoefde er niet over te gaan, maar de runningtherapeut keek nergens gek van op en je kon hem gewoon alles vertellen zonder je te schamen.

Wat waren mijn ervaringen?

Ik vond runningtherapie enorm spannend, omdat ik zoals gezegd twijfels had over mijn conditie en veel kampte met pijn en vermoeidheid. Ik zag tegen alle lessen op. Toch viel het me vaak enorm mee en kon ik veel meer aan dan ik dacht. Dit gaf me het vertrouwen in mijn lichaam terug.

Ook merkte ik dat ik beter mijn grenzen leerde aanvoelen. Binnen runningtherapie is er de kans deze te verkennen; wanneer moet je stoppen of júist nog even doorzetten? Het was voor mij belangrijk om te leren dat ik dit kon uitspreken naar mijn runningtherapeut.

Na een aantal weken merkte ik dat mijn conditie met sprongen vooruit ging, veel sneller dan ik had verwacht. Ik kon over het algemeen ook veel langer achter elkaar lopen dan ik had voorzien. Ruim voor de vooraf ingecalculeerde tijd zat ik op de 5 kilometer. Ik merkte ook dat mijn lichaam fitter, strakker en sterker werd. Niet dat ik het daarvoor deed, maar het voelde toch prettig en gezond aan.

Doordat het zo goed ging, werd ik echter wel wat overmoedig. In mijn geval was dat niet handig, aangezien ik al last had van pijnklachten. Tijdens één van mijn trainingen zonder runningtherapeut liep ik te ver door. Conditioneel ging dit prima, maar ik negeerde de pijn in mijn heup. Dit leidde er helaas toe dat ik een heupblessure kreeg, die ervoor zorgde dat ik mijn runningtherapie niet heb kunnen afronden. Tegen die tijd was ik wel in staat om 8 kilometer achter elkaar te kunnen rennen zonder te stoppen.

Hoe kijk ik erop terug?

Als ik aan runningtherapie terugdenk, vind ik het vooral jammer dat ik voortijdig heb moeten stoppen. Ik heb nog lang last gehad van mijn heupblessure. Dit lag niet aan het schema of aan de runningtherapie, maar meer aan mijn eigen streberigheid en overmoedigheid.

Ik denk dat de runningtherapeut en ik daar samen wel meer aandacht aan hadden kunnen besteden; hoe zorg je dat je op tijd stopt? Het is verleidelijk om te kijken hoe ver je kunt gaan en coaching is natuurlijk ook gericht op doorzetten, volhouden en je doelen bereiken, maar het is ook belangrijk dat je leert om op tijd te stoppen. Ik denk dat we daar in mijn geval samen meer aandacht aan hadden moeten besteden, helemaal in mijn geval.

Mijn looptechniek was goed en dat was ook iets waar de runningtherapeut goed op lette, maar ik denk dat ik blessuregevoeliger was en ben door mijn somatisch-symptoomstoornis, die er mede voor zorgt dat mijn spieren altijd enorm gespannen zijn, waardoor ze ook sneller overbelast raken.

Al met al ben ik wel heel blij dat ik het gedaan heb. Ik heb genoten van het lopen in het mooie zonnige weer en zelfs in de regen lopen deerde me niet al te veel. De structuur van het drie keer per week hardlopen was in die tijd erg belangrijk voor mij, aangezien structuur mij erg hielp om om te gaan met mijn depressie. Het was prettig om meer vertrouwen te krijgen in mijzelf, mijn lichaam en mijn doorzettingsvermogen.

Het loopschema was helder en duidelijk en voorzag me van duidelijke handvatten om mijn eigen trainingen te kunnen doen. Ik wist precies wat ik moest doen en welke route ik moest lopen, ook als ik zonder runningtherapeut liep.

Mijn depressie en andere klachten verdwenen niet als sneeuw voor de zon, maar het voelde goed om aandacht te besteden aan mijzelf en mijn lijf, om die moeilijke mentale periode beter te kunnen doorstaan. Je lijf is dan toch de basis en het voelde prettig en constructief om dat wat beter te maken. Daarnaast verbrak het lopen een klein deel van mijn sociale isolement, want tijdens de trainingen met de runningtherapeut was ik toch even niet alleen en was er iemand met wie ik tijdens het lopen toch even over van alles en nog wat kon praten.

Zou ik runningtherapie aanraden?

Ik zou runningtherapie absoluut aanraden als een aanvullende therapie. Ik denk dat het belangrijk is om het te doen naast ‘praattherapie’, omdat je tijdens de trainingen niet per se veel praat, maar vooral veel bezig bent. Maar die lichamelijke aanvulling maakt het juist heel waardevol. Het is in je herstel denk ik heel belangrijk om aandacht te geven aan zowel het mentale als het lichamelijke aspect.

Maar daarom is het ook heel belangrijk om je psyche wel écht mee te nemen in de training, om dat samenspel tussen ‘lichaam en geest’ een kans te geven. Runningtherapie is méér dan een gewone hardlooptraining, er is echt aandacht voor jou als geheel en dus óók voor je psyche. Maak daar gebruik van, neem je psychische grenzen ook serieus tijdens het lopen en besteed aandacht aan wat het lopen zowel positief als negatief met je gedachten en gevoelens doet.

Mocht je net zoals ik last hebben van lichamelijke klachten als gevolg van psychische problemen, dan zou ik het alsnog aanraden, maar wees voorzichtig. Geef het duidelijk aan bij de runningtherapeut en gun het jezelf om rustig aan te doen. Laat jezelf positief verrassen door je lijf, het kan misschien wel meer aan dan je denkt, maar overschat jezelf ook niet, zoals ik dat deed. Het is een wankel evenwicht, maar belangrijk om te ervaren en te ontdekken.

Hardlopen is in mijn ogen geen wondermiddel, zoals sommigen beweren, maar ik zie het absoluut als een fijne steun in de rug richting psychisch herstel! Mocht je hier gebruik van willen maken, dan kun je meer informatie vinden op runningtherapie-nederland.nl of in het boek ‘Runningtherapie‘ van Bram Bakker en Simon Woerkom.

Over dit artikel
Wat is runningtherapie en wat zijn mijn ervaringen ermee?
Titel
Wat is runningtherapie en wat zijn mijn ervaringen ermee?
Beschrijving
Runningtherapie kan worden ingezet bij mensen met psychische klachten, zoals een depressie, angststoornis of burn-out. Een runningtherapeut gaat met jou persoonlijk aan de slag en helpt je bij het opbouwen met een schema dat helemaal voor je is gepersonaliseerd en wat rekening houdt met wat jij mentaal en lichamelijk aankan. In dit artikel vertel ik over mijn persoonlijke ervaringen met runningtherapie.
Schrijver
Verschenen op
dsmmeisjes

Gerelateerde artikelen:

  • Wat is imaginaire rescripting

    Imaginaire exposure met rescripting of kortweg imaginaire rescripting is een behandeling waarbij je je een negatieve gebeurtenis voorstelt, waarna je therapeut of jijzelf in het…

  • Wat is kunstzinnige therapie (beeldend)

    Er zijn drie vormen van kunstzinnige therapie - beeldend, muziek, spraak & drama. Bij beeldende kunstzinnige therapie worden creatieve technieken gebruikt, zoals tekenen, schilderen, kleuren of beeldhouwen, om…