dsmmeisjes

Piekeren

Last Updated On oktober 19, 2017
Iedereen piekert wel eens, daar is op zich niets mis mee. Een conflict op uw werk, een doktersafspraak waar u tegenop ziet, of een examen wat u gaat afleggen, kunnen allemaal redenen zijn om te piekeren. Het verschil tussen nadenken en piekeren is dat nadenken leidt tot een oplossing, terwijl er bij piekeren sprake is van een eindeloze reeks gedachten die maar door uw hoofd blijven gaan. ‘Wat als…?’ ‘Stel dat…?’

De bedoeling van de meeste mensen die piekeren is waarschijnlijk om hun gedachten op een rijtje te zetten. Of om zichzelf voor te bereiden op een situatie. Maar niets is minder waar: piekeren leidt niet tot oplossingen of nieuwe inzichten. Veel piekeren kan leiden tot stress, angst en somberheid. Bovendien kost piekeren veel tijd en energie.

Soms staat het piekeren niet op zichzelf en is er meer aan de hand:

Piekeren kan een kenmerk zijn van een gegeneraliseerde angststoornis (ook wel piekerstoornis genoemd). Je hebt dan het gevoel dat u niet meer kunt stoppen met piekeren en je maakt je continu zorgen over dingen die horen bij het dagelijks leven. Daarnaast wordt je in je dagelijks functioneren belemmerd door al het gepieker.

Piekeren kan een kenmerk zijn van depressie. Je piekert dan niet alleen, maar u heeft ook andere klachten, zoals somberheid, lusteloosheid, of het leven niet meer zien zitten.

Privacy Voorkeuren

Spring naar toolbar