dsmmeisjes

Wat is Emotiegerichte Therapie (EFT)

Last Updated On september 05, 2018
EFT als Relatietherapie

EFT (Emotionally Focused Therapy van Sue Johnson) richt zich op volwassen relaties en hechting. Je kijkt naar patronen en neemt stappen om een veiligere band te creëren en meer vertrouwen te ontwikkelen in je relaties tot anderen. De therapie gaat er van uit dat er geen manier is om rationele gesprekstechnieken te ontwikkelen bij problemen in relaties, omdat relatieproblemen en gezinsproblemen je het gevoel geven dat je een belangrijke hechtingsfiguur verliest. Je reactie op het verlies van kernveiligheid is een diepe emotionele noodkreet, die je niet rationeel kan wegredeneren. De EFT-manier om dit soort problemen op te lossen is elkaars emotionele noodkreet leren verstaan.

EFT is ontstaan uit het idee dat hechting niet alleen een grote rol speelt bij de psychologische ontwikkeling van kinderen, maar ook invloed heeft op hoe volwassenen interacteren met hun omgeving.

Wanneer is EFT effectief

Stellen en gezinnen in crisis kunnen EFT gebruiken om te leren de relatie te verbeteren. Mensen die baat hebben bij de therapie hebben vaak te maken met woede, angst, verlies van vertrouwen of een gevoel van verraad in hun relatie. EFT is ook effectief voor stellen die moeite hebben met hun eigen ziekte of die van een kind.

Wat kun je verwachten

Een EFT-therapeut observeert de dynamiek tussen jou en je relaties in de therapie-omgeving, koppelt dit gedrag aan de dynamiek in je thuisleven en helpt je om op een nieuwe manier gesprekken en interacties aan te gaan. Met EFT leer communiceren op basis van je gevoelens.

Om dit te bereiken zal je therapeut je aanmoedigen om naar je huidige emotionele problemen te kijken en je helpen gevoelens en emoties te ontdekken waarvan je misschien niet beseft dat je ze hebt. Je kan diepere gevoelens en kwetsbaarheden uit het verleden ontdekken, die aan de oorsprong liggen van de emoties die je in het dagelijkse leven laat zien. Je zal leren deze emoties uit te drukken op een manier die je helpt om verbinding te maken met anderen, in plaats van verder weg te drijven van je partner of familieleden. Je leert nieuwe manieren om te luisteren af te stemmen op andermans emoties en je ontdekt productievere manieren om te reageren op emotionele situaties.

Hoe het werkt

EFT richt zich op de huidige tijd, om veranderingen aan te brengen in problemen tussen mensen die in het hier en nu spelen. EFT bestaat uit drie stappen of fasen.

De eerste is de negatieve cyclus van interacties te deëscaleren, en te helpen zien en te begrijpen wat er gebeurt in sociale interacties. Zo kunnen mensen tot inzicht komen dat hun woede, angst, sterke emotionele reacties, vaak voortkomen uit onzekerheid over emotionele afstand en nabijheid.

Het volgende stadium is om interacties te herstructureren, waarin de therapeut helpt angsten in de relatie te bespreken, met behulp van taal die de ander niet wegduwt. Mensen leren op elkaar af te stemmen en hun behoeften te bespreken, ze worden hierdoor opener en ontvankelijker voor elkaar.

Pas in de derde fase van de EFT wordt verder gekeken dan het hier en nu, als de therapeut helpt om te zien hoe mensen in negatieve patronen terecht zijn gekomen, hoe ze die patronen nu hebben veranderd en hoe ze in de toekomst dit soort gesprekken kunnen voortzetten.

EFT bij andere klachten

Een andere vorm van EFT wordt toegepast om individuele symptomen van depressie of trauma te verminderen. Emotion Focused Therapy (EFT for indivuals van Leslie Greenberg)  is gericht op het begrijpen, ervaren en veranderen van emoties in plaats van het opmerken, uiten of accepteren ervan.

EFT werkt op basis van het principe dat weggedrukte emoties eerst opnieuw toegeëigend moeten worden voordat ze verwerkt kunnen worden. In EFT werkt de therapeut met de hele persoon, niet met een syndroom of een klacht.